Zoektocht naar God


Toen ik vroeger met mijn familie op vakantie ging hadden we van te voren al vaak de route uitgezocht naar de vakantiebestemming. Een wegenkaart kon daarbij zeer behulpzaam zijn. We wisten zo precies waar we naartoe moesten en langs welke wegen we gingen. Op den duur hadden we eigenlijk geen wegenkaart meer nodig, omdat we elk jaar naar dezelfde plek gingen. Als je elk jaar naar een andere bestemming gaat, blijf je een wegenkaart nodig hebben omdat je nog niet goed weet hoe je bij de bestemming moet komen.

Mensen die God willen leren kennen zijn eigenlijk ook op zoek. Hebben we daar ook wegenkaarten voor? Of een sprekende computer die ons haarfijn de weg vertelt? Misschien heb jij God al gevonden en heb je geen routeplanner meer nodig. Maar als dat niet zo is, zou je toch graag willen weten hoe je Hem kan vinden. Persoonlijk ben ik van mening dat we ons hele leven lang bezig zijn God te zoeken. Soms denken we Hem helemaal gevonden te hebben, of Hij ons, maar het andere moment lijken we mijlenver bij Hem vandaan te zijn.

Het is een groot geheim, deze route naar God. Ik heb niet zomaar een pasklaar antwoord voor je. Iets dat voor mij heeft gewerkt, hoeft niet perse voor jou te werken. Mensen vinden God op verschillende manieren. Moet je maar eens luisteren naar een getuigenis van iemand die pas christen is geworden. Als je even later een getuigenis van iemand anders zou horen, merk je dat twee personen God op een hele verschillende manier hebben gevonden. Dus ja, hoe begin jij nou als je op zoek bent naar God.

Begin met te beseffen dat God van je houdt en Zich graag aan jou wil openbaren. Troost je met de wetenschap dat je God zult vinden, als je bereid bent met heel je hart op zoek te gaan naar Hem. Hij zit Zich niet te verstoppen. Je hoeft niet alle hoeken en gaten langs om te kijken of God misschien daar is. Vraag Hem of Hij Zichzelf aan jou wil openbaren. Vraag dit niet één keer, nee, ga net zolang door tot je Hem hebt gevonden. En lees God’s woord. Laat de moed niet zakken als er geen vooruitgang geboekt wordt. Geloof dat God een perfect moment heeft uitgekozen om Zich aan jou te openbaren.

Enkele jaren geleden wou ik weten wie Jezus is. God had Zichzelf reeds eerder aan mij geopenbaard als een liefhebbend en bewogen persoon. Maar als ik in de Bijbel over Jezus las, wist ik niet wie Hij was. God en Jezus, wat was er voor verschil? Ik besloot ervoor te bidden. Hoe lang het duurde voordat ik echt ging ervaren wie Jezus is, weet ik niet meer. Maar ik weet wel dat ik er intens naar verlangde om meer over Jezus te weten te komen. Wat er toen gebeurde is gewoon onbeschrijflijk. Ik ging beseffen hoeveel Jezus had gegeven door voor mij te sterven aan het kruis. Ik ervaarde Zijn grote liefde. En ik zag dat God en Jezus in de Geest dezelfde persoon zijn. Dit was een prachtig antwoord op gebed.

Blijf dus bidden. Blijf hopen. En door te lezen in de Bijbel mag je ook op zoek zijn naar God en Zijn plan voor je leven. Bid dat de Heilige Geest je zal helpen God’s woord te begrijpen. Wat er dan gebeurt? Leg het in God’s handen. Vertrouw op Hem!

Reacties

Populaire posts