Waarheid

Wat is waarheid? Het is een vraag die vandaag de dag heel actueel is. Ik denk dat mensen vroeger veel minder met deze vraag bezig waren. Omdat er toen nog veel minder bekend was van wat er zich allemaal afspeelt in dit universum. Mensen waren goedgelovig en trokken hetgeen wat de premier, minister, burgemeester of dominee beweerde niet snel in twijfel. Hoe is dat vandaag de dag? Soms heb ik het gevoel dat (bepaalde) mensen alles in twijfel trekken. Ze nemen niet zomaar aan wat er gezegd wordt en zijn sceptisch tegenover premier, minister, burgemeester en, indien van toepassing, de dominee. Vandaag de dag weten we we ook heel goed wat er overal in de wereld gebeurt. En dat mensen niet overal hetzelfde geloof hebben, niet dezelfde waarden en normen hebben, en verschillend denken over heel veel dingen.

De vraag die we ons kunnen stellen is: bestaat er nog een waarheid? Wat voor mij waar is hoeft toch niet waar te zijn voor iemand die aan de andere kant van de wereld woont? Of dichterbij huis: wat voor mij waar is hoeft voor jou toch niet waar te zijn? We kunnen eigenlijk zeggen dat we met verschillende waarheden te maken hebben. Een snelle zoektocht op het internet naar de betekenis van het woord waarheid heeft het volgende opgeleverd: 1 het ware; overeenstemming van woorden met feiten: antwoorden naar ~; iem de ~ zeggen waar het op staat 2 iets dat waar is.
Waarheid is dus iets dat waar is, dat met feiten kan worden onderbouwd. Dan is het eigenlijk toch wel typisch dat er zoveel waarheden zijn. Want als waarheden met feiten moeten worden kunnen onderbouwd, dan kan er toch niet sprake zijn van meer dan één waarheid? Stel dat een verkeerslicht op rood staat, dan is de waarheid toch dat het licht op rood staat? Is er dan een tweede waarheid die zegt dat het licht niet op rood staat? Dat het het licht op rood staat is met feiten te onderbouwen. Misschien is dit een beetje een simpel voorbeeld. Soms kunnen we best discussiëren over waarheid, omdat het onderhevig is aan observatie en interpretatie. Ook zijn de feiten nog wel eens moeilijk te achterhalen.

Waar ik eigenlijk naartoe wil is het volgende. Hoe weten we wat waarheid is als het aankomt op religie? We zijn allemaal tot religieuze schepsels gemaakt. Zelfs mensen die niet geloven zijn toch religieus: of ze geloven in zichzelf of in helemaal niks. Maar ze geloven toch! Daarnaast heb je een heel aantal wereldreligies. Deze religies komen helemaal niet met elkaar overeen. Er zijn grote verschillen. Maar wat is nu de waarheid? Of kunnen er meer waarheden zijn? Zijn alle religies stiekem waar? Zelf ben ik het daar niet mee eens. Voor mij bestaat er één God, die Zich heeft geopenbaard in Zijn Zoon Jezus Christus. De feiten staan in de Bijbel. Graag zou ik je willen uitdagen, mocht je niet in God geloven, de Bijbel met een open hart te lezen. En wat je daarin leest zijn echt feiten. Op alle fronten is bewezen dat de Bijbel een feitenboek is, een geschiedenisboek, maar dan met de woorden van een levende God! Laat deze woorden ook tot jouw hart spreken. Kom erachter dat de Bijbel niet een waarheid is, maar de waarheid.
Binnenkort zal ik mijn getuigenis (een verhaal over hoe ik God heb leren kennen) op deze webblog plaatsen. Doe onderzoek naar de waarheid, want meerdere waarheden kunnen gewoon niet bestaan.

Reacties

Populaire posts