Jakarta of Jeruzalem

Gisteren werd de Indonesische hoofdstad Jakarta opgeschrikt door twee zelfmoordaanslagen. Negen mensen, inclusief daders, kwamen om het leven. Velen raakten zwaar of licht gewond. Als mogelijke dader wordt terreurorganisatie Jemaah Islamiya genoemd.

Er lijkt maar geen einde te komen aan de vele (zelfmoord)aanslagen die telkens weer de kop opsteken. Irak, Afghanistan, Pakistan en nu weer Indonesiƫ. Ooit vonden soortgelijke aanslagen ook in Jeruzalem plaats, maar dat is alweer een aantal jaren geleden. Een muur moet daar het geweld op afstand houden. En dat lukt aardig. Zonder muur is veiligheid niet meer te garanderen.

De aarde zucht onder de vele aanslagen. Wat doen mensen elkaar toch aan! En wat is de vrede ver te zoeken. In Nederland, daar is pas vrede! Hoewel, is dat wel zo? Vanmiddag was ik nog getuige van hoe mensen vloekend en tierend tegen elkaar tekeer gingen. Nee, ze gebruiken geen bommen of wapens. Maar wel woorden. En die kunnen oorverdovend zijn. Zou het ooit nog goed komen?

Wist je dat God bezig is een nieuwe hemel en een nieuwe aarde te scheppen? Het staat in de Bijbel: Jesaja 65, vanaf vers 17. Daar wordt ook Jeruzalem in genoemd, een nieuw Jeruzalem. Muren zijn daar niet meer nodig. Lees maar mee:

'Zie, Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Wat er vroeger was raakt in vergetelheid, het komt niemand ooit nog voor de geest.
Er zal alleen maar blijdschap zijn en groot gejuich om wat Ik schep.
Ik herschep Jeruzalem in een jubelende stad en schenk haar bevolking vreugde.
Dan zal Ik over Jeruzalem jubelen en Mij verblijden over Mijn volk.
Geen geween of geweeklaag wordt daar nog gehoord.
Geen zuigeling zal daar meer zijn die slechts enkele dagen leeft,
geen grijsaard die zijn jaren niet voltooit.

Zelfs dieren zullen daar met elkaar in vrede kunnen leven! Zie maar in vers 25:

'Wolf en lam zullen samen weiden, een leeuw en een rund eten beide stro
en een slang zal zich voeden met stof. Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil
op heel Mijn heilige berg- zegt de Heer'.

Is het een droom? Of zal het werkelijkheid worden? Als het aan mensen ligt, blijft het een droom. Maar wat God schept, is geen droom. Dat is een fantastische werkelijkheid. En daar wil ik nu al over dromen! Omdat het niet alleen bij een droom blijft.....

Reacties

Populaire posts