Financiële crisis

Het is wat. Iedere dag is er wel nieuws over de financiële crisis waar ons land, sterker nog, de hele wereld mee te maken heeft. Met veel bedrijven gaat het niet goed. Hoewel, de producenten van caravans en tenten varen er wel bij. Veel Nederlanders hebben besloten deze zomer in Nederland vakantie te vieren. Dus toch nog een bedrijfstak die gelukkig mag zijn. Als het weer tegenzit krijgen we er waarschijnlijk nog een gelukkige bedrijfstak bij: die van de last-minute-vakantiereizen.
Financiële crisis of niet, ik merk er nog niet zo heel veel van. Gelukkig zijn alle boodschappen nog te krijgen en heb ik nog genoeg geld om deze boodschappen te kopen. Toch is mijn werk wel kwetsbaar, want het is net als dat van mijn collega's volkomen afhankelijk van giften. En ja, als je bedenkt dat veel mensen minder te besteden hebben, dan krijg je het vermoeden dat de giften ook achteruit gaan. Hopelijk zal dit niet teveel aan de orde zijn, zodat ik mijn werk bij OM gewoon kan blijven doen.

Toch wel typisch eigenlijk als je bedenkt hoe deze crisis is ontstaan. Er is geld uitgegeven dat er helemaal niet was. Dit probleem is in Amerika ontstaan en ook naar ons land overgewaaid. Met als gevolg dat het transportbedrijf hier om de hoek minder te vervoeren heeft en mensen naar huis moet sturen. Als de Nederlandsche Bank nu gewoon wat Eurobiljetten en munten bij laat drukken en dit gratis weggeeft aan de Nederlanders, dan is er weer meer te besteden. Niks aan de hand toch? Het is helaas toch een wat te simpele gedachte als ik mij vanuit mijn studietijd probeer te herinneren hoe een economie in elkaar steekt. Minder eenvoudig als dat ik dacht: een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag minder wordt, blijf je met aanbod zitten. Waarom wordt de vraag minder? Omdat mensen minder hebben te besteden of voorzichtig zijn geworden met hun geld. Het lijkt een visueuze cirkel die moeilijk te doorbreken is.

Nou ja, hopelijk is de crisis maar weer spoedig voorbij. Dat zal de hongerlijdende mens in Afrika met mij eens zijn, hoewel het verschil tussen wel en geen crisis voor hem moeilijk te ontdekken is. Vermoed ik.

Reacties

Populaire posts