Leesvoer of oud papier?

Vandaag ben ik bezig geweest om mijn huis schoon te maken. Wat mij verbaasde was de grote hoeveelheid kranten, magazines en allerlei andere bladen die ik in mijn krantenbak vond. Of beter gezegd oud papierbak? Want sommige bladen (vooral die onderaan) lagen er al lange tijd. Sommige nog ingepakt in plastic. Wat dacht ik toen ik die bladen lang geleden in de krantenbak legde? Zo van: 'dat ga ik vast nog een keer lezen'. Of: 'Misschien kom ik er direct niet aan toe, maar later, als ik wat meer tijd heb'. Misschien wel: 'Eigenlijk weet ik al wel dat ik er niet aan toe kom, maar het is toch ook zonde om het zomaar weg te doen?'
Wat mijn gedachten toen ook precies zijn geweest, in ieder geval lagen de bladen nu nog steeds onaangeroerd in de krantenbak. Al lange tijd geen licht meer gezien, zo donker kan het in een krantenbak zijn. Wat te denken van al die uren werk die in zulke bladen is gestoken? Hopelijk hebben andere mensen ze wel gelezen. Anders is het zonde van de tijd geweest. Want bij mij in huis heeft geen oog ze gezien en klaarblijkelijk geen oor ze gehoord.

Daarom zeg ik ook altijd 'nee', als men mij in de winkelstraat weer eens een lidmaatschap probeert aan te smeren. Op De Telegraaf, Veronica Gids, Volkskrant, Dagblad Flevoland. 'Nee, nee en nog eens nee!'. Voorheen kon ik nog zeggen dat ik het zonde van het geld vond, omdat het uiteindelijk toch alleen in de kooi van het konijn zou belanden. Maar dat kan ik nu ook niet meer zeggen. Daarom zeg ik gewoon eerlijk: 'ik heb geen tijd om alles te lezen'. Voordat leesvoer weer oud papier wordt.

Misschien moet ik maar eens wat bladen opzeggen. Je krijgt tegenwoordig overal een blad van: De zorgmaatschappij, de lokale bank, allerlei goede doelen en van bij wijze van spreken de winkel op de hoek. Als ik nu gewoon eerlijk zeg dat ik mijn verzekering niet stopzet, mijn bankrekening niet opzeg, goede doelen blijf steunen, boodschappen blijf doen, maar de bladen niet meer hoef te ontvangen. Hoe zou dat overkomen? In ieder geval denk ik dat ik wat meer leesvoer overhoud en wat minder oud papier :)

Reacties

Populaire posts