Een dag zonder zorgen

Geen zorgen. Dat kan ik makkelijk zeggen. Ik heb namelijk een weekje vakantie! Vandaag ben ik op de fiets naar Kampen en Zwolle geweest. Een hele afstand. Voor mij is dat wel uniek, omdat ik ruim een jaar lang last heb gehad van knieklachten. Klachten die zich vooral openbaarden tijdens het fietsen. Heerlijk is het om weer eens grotere afstanden op de fiets te kunnen afleggen in een pittig tempo. En het weer werkte ook nog eens mee. Op de terugreis merkte ik wel dat ik gigantisch aan het verbranden was op armen en knieschuiven. Daar zal ik vannacht vast nog wel even last van houden.

Toen ik in Zwolle in een park een schaduwrijke zitplaats zocht, viel mijn oog op een boomstam in de vorm van een bankje. Daar kon ik lekker gaan zitten. Nadat ik wat brood en drinken genuttigd had, ontdekte ik op de boomstam de zin: Een joint in de morgen is een dag zonder zorgen. 'Wie zou die zin daar nou op hebben geschreven?' dacht ik. 'Zou het een jong persoon of al een wat ouder persoon zijn geweest? In ieder geval iemand die van een jointje houdt. En die ervaart dat zijn of haar zorgen vervolgens verdwenen zijn. In ieder geval voor een dag'. Bedrieglijk hoor, dat spul. Niet dat ik evaring heb. Maar ik heb over diverse gevallen gehoord, waar het van een jointje al snel overging in allerlei soft- en daarna harddrugs. Kennelijk is een jointje op den duur niet meer genoeg om de dagelijkse zorgen buiten de deur te houden. Dan is er zwaarder geschut nodig. Misschien kunnen mensen beter af en toe eens wat vaker vakantie nemen.

Vandaag zag ik op het Journaal dat het gedoogbeleid in Nederland gehandhaafd blijft. Het blijkt dat niemand eigenlijk echt weet wat de oplossing van het probleem is. Wat moet men nu doen? Totaal verbod of toch gedogen? Gelukkig zijn er nog veel verslaafden die willen breken met hun verslaving. Ze kwamen erachter dat drugs hun problemen en zorgen alleen maar vergroten. Hoe moeilijk afkicken ook voor hen is, ze gaan ervoor.

Behalve me bezig houden met joints en fietsen, heb ik me deze week ook nog aangemeld voor een studie: Godsdienst Pastoraal Werk. Het begint in september en de studie is voor een periode van 4 jaar. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in om eraan te beginnen. Het voelt als een nieuwe uitdaging. Of ik er door de toekomstige studie veel zorgen bij krijg? De tijd zal het leren!

Reacties

Populaire posts