Focus en frisse kleuren

Gisteren hadden we het met een paar collega's op kantoor over frisse kleuren. Het pand waar we ons iedere dag in bevinden, heeft al een heel aantal jaren dezelfde kleuren. Zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Wit, grijs, donkerblauw en rood zijn de meest voorkomende kleuren. Eén kamer is vorig jaar november voorzien van een uitdagende kleur: roze.
Waar het gesprek gisteren vooral over ging, was het effect van nieuwe frisse kleuren op de arbeidsenergie. Deze zou waarschijnlijk een stuk omhoog gaan, was de mening. Nu kon dat natuurlijk ook gewoon aan het weer liggen, het was nogal bewolkt. Maar toch moeten we het effect van het gebruik van frisse kleuren niet onderschatten. Nieuwe kleuren, een nieuwe kantoorindeling, het kan zomaar input geven tot hernieuwde arbeidsvreugde!
Dat mensen na een tijdje hetzelfde werk gedaan te hebben wel eens met het 'waarom' komen te zitten, blijkt uit het volgende verhaal van Mirjam. Mirjam is een jonge Nederlandse vrouw die met Operatie Mobilisatie is uitgezonden naar de Doulos, een van OM's zendingsschepen:

'Het leven aan boord kan erg veelzijdig, interessant, vermoeiend en gecompliceerd zijn. De laatste paar dagen ben ik me ervan bewust dat het goed is om mijn focus goed in te stellen. Ik ben me ervan bewust dat ik vaak schrijf over de bijzondere belevenissen. Maar voor mijzelf zijn dat soms maar kleine momenten op de rest van mijn dagelijkse leven. Zo heb ik me de laatste week weleens afgevraagd wat ik toch toe op de Doulos, terwijl ik voor de honderdduizenste keer dezelfde wc's en badkamers schoonmaak. Is het nu echt nodig dat we met 350 mensen op een 95 jaar oud schip leven, terwijl het aan alle kanten kraakt en lekt. Het kost zoveel moeite om het allemaal schoon en goed te houden, en wat komen bezoekers zien? Een schip, mensen? Wat herinneren mensen zich, als ze thuis de 1000 en 1 foto's die ze van ons, bemanning, genomen hebben?

Maar God herinnert me eraan dat wat we hier doen het waard is om voor Hem dit schip in goede staat en schoon te houden. Hij gaf Zijn eigen Zoon! Jezus gaf alles op wat Hem dierbaar was in de hemel, Hij dacht in niets aan Zichzelf. Hij die met een woord de hemel schiep en de sterren in het heelal plaatste. Hij werd een mens zoals wij en was gehoorzaam tot in de dood. De hand die de sterren schiep werd aan een houten kruis gespijkerd. Hij droeg de afwijzing van God om voor mijn zonden te betalen, zodat ik hoop heb op een eeuwig leven. En als Hij bereid was dat te betalen voor mijn leven, dan hoef ik geen twee keer na te denken om mijn best te doen in het schrobben van de douchemuren en het ontstoppen van wc's. Maar ik heb het wel nodig om continu op Hem gefocust te blijven. Dat het God is voor wie ik mijn best doe en niet voor de mensen om me heen.'

Een prachtig verhaal van Mirjam, die haar focus op God wil houden. Dat zou voor mij ook wel goed zijn, met of zonder frisse kleuren. Een hernieuwde focus op God zou wellicht wat meer frisse lucht met zich meebrengen. Met hernieuwde arbeidsvreugde!

Reacties

Populaire posts