Hoe zit het nu?

Had ik het gisteren over Gordon die op zoek was naar God, vandaag ben ik wat verward. In mijn studiestof las ik over de 'rechtvaardiging'. Een duur woord voor niet-christenen. Wat zegt dat nu weer? Misschien dat ook veel christenen niet precies weten wat dit woord inhoudt. Mocht je een Bijbel in de buurt hebben en zin en tijd hebben om te lezen: ga eens naar het Bijbelboek Romeinen. Daar kun je lezen wat rechtvaardiging inhoudt.

Rechtvaardig zijn voor God betekent dat je voor God mag bestaan. Dat Hij je niet langer zal veroordelen om de fouten die je hebt gemaakt. In Zijn Zoon Jezus Christus heeft Hij betaald voor je fouten. Maar ja, wat moet je daar nu mee als je niet gelooft of ziet dat je schuldig staat voor God. Of wanneer je helemaal niet in God gelooft. Zien dat je rechtvaardig staat voor God kan pas nadat je eerst hebt ontdekt dat je schuldig staat voor God.

Maar hoe gaat dat nu, die rechtvaardiging. Komt het bij God vandaan of heeft de mens ook invloed? Dat is wat mij wel eens in verwarring kan brengen. Er is zoveel over gezegd in het verleden. De één gelooft dat alles, maar dan ook alles, bij God vandaan komt en dat je daar als mens geen invloed op hebt. De ander gelooft dat je als mens er wel invloed op hebt. Je moet namelijk wel zoeken naar die rechtvaardiging. Ik geloof, dat wat ik geloof wat de Bijbel zegt, is dat God ons rechtvaardigt, maar dat ons geloof daaraan gekoppeld is. Je moet het namelijk wel geloven. Ergens anders in de Bijbel staat dat juist het geloof rechtvaardigt.

Goed, wat heeft dit met Gordon te maken? Snap je mijn gedachtegang nog? De ultieme verwarring is misschien wel: zoekt Gordon God of zoekt God Gordon? Of allebei? Het is een groot mysterie.

Reacties

Populaire posts