Gebedshelden - deel 1-

Maarten Luther

Gisteren vertelde ik iets over gebedshelden. Voor mij zijn het in ieder geval helden. Tijdens mijn studie over gebed heb ik iets gelezen over de volgende personen, waar ik de komende dagen aandacht aan wil besteden op mijn weblog: Maarten Luther, Theodorus à Brakel en Isaäc da Costa. Wellicht dat alleen eerstgenoemde naam je bekend voor komt. Vandaag starten we bij Maarten Luther. Hij leefde van 1483-1546. Voordat ik verder ga is het goed om te weten dat Luther leefde in een tijd waarin de Katholieke Kerk een heel grote invloed had. Bidden was in die tijd iets dat de gewone burger niet deed. Nee, deze taak was voor de priesters en monniken. Deze geestelijken onderhielden plaatsvervangend contact tussen God en mensen. Wat de burger nog wel kende en bad was het 'Onze Vader' en dan slechts in het Latijn.

Luther zei het volgende: 'Het gebed is het dagelijks handwerk van een christen. Naast het preken is dit het hoogste ambt binnen de kerk. Zowel individueel als gezamenlijk. Het gebed is nergens zo krachtig en sterk als wanneer het eensgezind door allen samen gebeurt. Van een rechtstreeks binnendringen in de diepten van God kan geen sprake zijn. God handelt met ons niet anders dan op de wijze van zijn beloften en wij kunnen Hem slechts ontmoeten in het vleesgeworden Woord, Jezus Christus. God Zelf grondt ons gebed op Zijn beloften en daarmee lokt Hij ons tot het gebed, want als er geen beloften waren, wie zou dan durven bidden? (......) Het geestelijke en waarachtige gebed is het innerlijke begeren, zuchten en verlangen uit de grond van ons hart. Het creëert heilige en eerbiedige kinderen van God'.

In de tijd van Luther werden gebedsbijeenkomsten weer geopend voor iedereen. Daarnaast werd het Latijn afgeschaft als kerk- en gebedstaal. Er kon gewoon Engels, Duits, Frans of Nederlands worden gesproken. Apart hè? Daar sta ik helemaal niet zo bij stil dat het niet vanzelfsprekend is om in je eigen taal te kunnen bidden. Daar hebben mensen werk voor verricht om het zover te krijgen! Het doet me denken aan die Irakese vrouw die ik een aantal jaren geleden in Londen ontmoette. Toen zij van mijn mede-teamlid hoorde dat ze in het Koerdisch (haar eigen taal) kon bidden, was ze blij verrast! Ze was gewend om in het Arabisch te bidden. God is niet zo beperkt dat Hij maar één taal kan verstaan.

Maarten Luther had het over God, die wij ontmoeten in het vleesgeworden Woord, Jezus Christus. Daar mogen we vanavond, morgen, overmorgen en de rest van ons leven bij stilstaan!

Reacties

Populaire posts