Helden

Het was vandaag een afwisselende dag. Vanmorgen heb ik gestudeerd, vanmiddag op kantoor gewerkt en vanavond nog weer even aan de studie. Of ik het lang volhoud is de vraag want ik voel me behoorlijk slaperig worden. Na het werk heb ik ook nog even lekker gefitnesst. Wat is het goed om je af en toe lichamelijk helemaal uit te sloven.

De studie ging vandaag over gebed. 'Wat valt daar nu over te leren? Dat moet je toch gewoon doen?' zul je misschien wel denken. Wat mij fascineert is om te lezen hoe de kerkvaders en latere theologen met gebed zijn omgegaan. Voor mij zijn het helden, gebedshelden. Toen het gebed (verborgen omgang met God) verstomde, wilden deze helden een nieuwe wind laten waaien. Ze brachten telkens weer een hernieuwde kijk op het gebed. In de Middeleeuwen had het gebed iets mystieks. De nadruk lag op het 'beleven' van het contact met God. De Reformatie bracht een verandering teweeg: het gebed ging niet zozeer om ons innerlijk, maar juist om Gods Woord. Het gebed is een reactie op wat God tot ons heeft gezegd of te zeggen heeft. Zonder beloften is gebed nutteloos, was de gedachte in die tijd.

Dat is een mooie gedachte die we ook vandaag de dag mogen volgen. Gods beloften zijn niet veranderd. Laat ik ook het krachtige middel van gebed, dat al zoveel jaren standhoudt, koesteren en blijven beoefenen!

Reacties

Populaire posts