Zieke wereld

Gisteren hebben we het gehad over de blijde boodschap van Kerst, de geboorte van Jezus. Vandaag wil ik stilstaan bij de wereld waarin deze boodschap al duizenden jaren wordt verkondigd. Wat is dat voor wereld?

Al enkele weken krijg ik, via mijn vader, de Stentor. Een regionaal dagblad. Iedere dag kan ik me op de hoogste stellen van de meest actuele gebeurtenissen. Of ik daar nu zo vrolijk van word......Een paar weken geleden stond er op de voorpagina een artikel over een groot internationaal pedofielennetwerk. Wat ik daar las lusten de honden geen brood van. Afschuwelijk. Gisterochtend viel mijn oog op het volgende bericht: 'Vermist. Mowitha Wittmer, 17 jaar, sinds maandag 9 november 2009'. Verderop staat: 'Ze is weggelopen uit een gezinsvervangend tehuis. Gevreesd wordt dat Mowitha in het loverboy-circuit terecht is gekomen'. Bij het artikel stond een foto van Mowitha: een heel knap meisje.
Ik sloeg de krant dicht en zei tegen mezelf: 'de wereld is ziek'. Wat een ellende. Zo'n bericht is natuurlijk niet het enige. De kranten staan er vol mee. Temidden van de ellende van anderen adverteert woonboulevard Eijerkamp in Zuthpen voor hun kerstkoopzondag. Wat een tegenstrijdigheid.

Midden in deze wereld klinkt de boodschap van Kerst. De blijde boodschap. De profeet Jesaja, in het gelijknamige Bijbelboek, spreekt de volgende profetie uit (hoofdstuk 9vers 1): 'Het volk dat in duisternis ronddoolt ziet een schitterend licht. Zij die in het donker wonen worden door een helder licht beschenen'.

Dat is ook Kerst ten voeten uit: De geboorte van Jezus, het Licht van de wereld. Het Licht in een zieke wereld.

Reacties

Populaire posts