Rechtvaardige Rechter

De afgelopen dagen zijn de volgende woorden ongetwijfeld voorbij gekomen. Vrede op aarde! In mensen een welbehagen! Vrede en heil met de geboorte van Jezus de wereld binnen gekomen. Vrede en liefde zijn woorden die regelmatig aan Jezus’ koningschap worden toegekend. Daar is niets mis mee. Toch zit er ook nog een andere kant aan: God, de Vader van Jezus Christus, is een Rechtvaardig God. Een Rechtvaardige Rechter. Wat ik daarmee bedoel zal ik in het volgende voorbeeld proberen uit te leggen.

Stel je de volgende situatie eens voor: In de Rechtbank in Utrecht vindt op een dag een rechtszaak plaats tegen een 40-jarige massamoordenaar. Hij wordt ervan verdacht de afgelopen 5 jaar 20 mensen te hebben vermoord. Het blijft niet alleen bij een verdenking; er zijn heel duidelijke aanwijzingen dat hij deze moorden daadwerkelijk heeft gepleegd. Er is veel om te doen geweest in Nederland. De kranten stonden er vol mee. Wat voor artikel je ook las, overal klonk de schreeuw om gerechtigheid. Deze man moest wel veroordeeld worden! Vandaag zou in de rechtbank een uitspraak volgen. De rechter neemt plaats in de zaal. In de zaal zitten voornamelijk familieleden van de slachtoffers. De rechter vraagt de verdachte om te gaan staan. Dan zegt hij de volgende woorden: ‘Naar aanleiding van de vele getuigenverklaringen en talloze andere bewijzen, is de rechtbank tot een unaniem oordeel gekomen. Op alle fronten wordt u schuldig bevonden aan de aanklacht tot moord. Maar, het is vandaag vrijdag. Mijn kleindochter heeft haar schooldiploma gehaald en geeft vanmiddag een feestje. Ik ben in een topstemming. Daarom laat ik u gaan. U hoeft de straf die de rechtbank zojuist heeft opgelegd, niet te ondergaan. U bent een vrij man! Het ga u goed!’
Wat denk je wat er zou gebeuren na deze uitspraak? Wat vind je er zelf van? Ik denk dat het land op z’n kop zou staan. In de politiek zouden ministers oproepen tot het aftreden van de complete rechtbank. Een onafhankelijk onderzoek zou worden ingesteld!

Maar: stel nu eens dat de rechter zou zeggen: ‘Naar aanleiding van de vele getuigenverklaringen en talloze andere bewijzen, is de rechtbank tot een unaniem oordeel gekomen. Op alle fronten wordt u schuldig bevonden aan de aanklacht tot moord. Ik kan u veroordelen tot 20 jaar cel en tbs onder dwangverpleging. Maar ik heb met u te doen. Ik zou zo graag het beste willen met uw leven. Daarom wil ik voor u borg staan en uw straf uitzitten. Ik weet dat het raar klinkt, maar u bent vanaf nu een vrij man. Ik wil u graag helpen uw leven te beteren en het goede te doen’.
Wat vind je van deze uitspraak? Wat zou er nu gebeuren in Nederland. Ik denk dat Nederland nog steeds op z’n kop zou staan. Er zouden leuzen worden geroepen als : ‘Niet de rechter moet de straf uitzitten, maar de verdachte! Hij zal voor zijn daden moeten boeten!’

Wat is nu het verschil tussen beide uitspraken? Bij de eerste uitspraak wordt de verdachte schuldig bevonden, maar de straf wordt kwijtgescholden. Bij de tweede uitspraak wordt de verdachte ook schuldig bevonden en wordt er tevens een straf opgelegd. Echter, niet de verdachte hoeft deze straf te ondergaan, maar de rechter zelf wil dit doen. Het is onvoorstelbaar. Maar dit is toch een voorbeeld hoe God als Rechtvaardig Rechter oordeelt. Hij scheldt geen straffen kwijt. Jezus heeft de straf op zich genomen. Voor alle verdachten. Deze verdachten moeten dit wel accepteren. Ze kunnen het lichtvoetig aannemen en verder gaan met hun leven. Of ze komen tot de conclusie dat deze Rechter wel zo goed en bijzonder is, dat ze hun leven aan Hem toevertrouwen en voortaan hun leven aan Hem willen toewijden!
Zo is God de Rechtvaardige Rechter. Hij ziet geen dingen door de vingers. Het heeft Jezus Christus alles gekost om de straf te dragen die de mensheid heeft verdiend. Als we het naar onszelf toetrekken, waar zijn jij en ik dan in dit verhaal? Durven wij ons te vergelijken met de massamoordenaar? Of hebben we het er wat beter vanaf gebracht?

De Bijbel, het boek Romeinen, hoofdstuk 5, vertelt ons waar we aan toe zijn…….

Reacties

Populaire posts