De Goede Herder

Gisteren heb ik stilgestaan bij het Koningschap van Jezus. Hoe anders Hij is dan de koningen in onze tijd. Vandaag wil ik stilstaan bij een ander facet uit Jezus' leven: het herderschap. Naast Koning is Jezus de goede herder.
Wat is een herder? Misschien heb je er een bepaald beeld bij. In ieder geval is het niet een alledaags beroep meer. Je komt nog wel eens een herder tegen in beschermde natuurgebieden of op de jaarlijkse kerstmarkt. Wat mij vaak opvalt, als ik een herder en schapen zie, hoe volgzaam de schapen zijn. De herder heeft voor hen gezag. Hij gaat voor hen uit. Wat ook opvalt is hoe kwetsbaar schapen zijn. Voor een roofdier is het gemakkelijk een schaap te pakken. Schapen hebben geen snel reactievermogen. Aan de herder de opdracht om de roofdieren ver weg te houden.

De Bijbel spreekt op een prachtige manier over dit beeld. In Johannes 10 staat het volgende, vanaf vers 10: 'Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar Ik (dit zegt Jezus) ben gekomen om hun het leven te geven, in al zijn volheid. Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen'.

Kerst betekent ook: De geboorte van de goede herder!

Reacties

Populaire posts