Kerst met dak- en thuislozen

Gisteren mocht ik weer een dagje meehelpen bij de Tweede Mijl in Amsterdam. Het was wel 4 maanden geleden dat ik er voor het laatst ben geweest. Gisteren werd er een kerstmaaltijd georganiseerd voor de gasten, met voorafgaand een kerstviering. De spreker voor deze viering kwam uit Emmeloord en was een bekende van mij. Voordat de viering begon vroeg ik hem hoe hij het vond om iets te delen uit Gods Woord tijdens zo'n kerstviering. Hij zei dat hij het erg lastig vond. Op deze plek kom je niet even aanzetten met een mooi kerstverhaal. Er zitten mensen met problemen, die vaak helemaal geen vaste onderdak hebben. Dat waren de bezoekers van de kerstviering.
De spreker hield een hele eerlijke toespraak. Geen goedkoop verhaal. Hij sprak over het Licht in de duisternis. Een duisternis waar veel dak- en thuislozen zich in bevinden. Temidden van deze duisternis wil God een helder Licht laten schijnen. Deze God kent iedere dak- en thuisloze met zijn of haar problemen.
Na de toespraak ging de spreker nog voor in gebed. Een gebed dat het hart van vele personen raakte.

Zo zit ik komende vrijdag en zaterdag mijn buikje weer vol te eten bij familie en vrienden. Temidden van gezelligheid. Het is zo dubbel. Dat is ten diepste niet de kerstgedachte. Wat we gisteren mochten meemaken in de Tweede Mijl had daar meer weg van. Delen met mensen die het minder hebben. Toch heb ik nog zoveel.......

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts