Gave stage

Vandaag was mijn tweede stagemorgen op het Voortgezet onderwijs. En het was zover! Ik mocht zelf voor de klas staan. Van te voren vond ik het wel heel spannend. Hoe zouden de leerlingen reageren? Zou ik een beetje orde kunnen houden? Eigenlijk hoefde ik me daar helemaal niet zo druk om te maken, omdat het enige doel van de stage was om te ervaren hoe het staan voor de klas is. Het was een hele gave ervaring. Het filmpje dat ik liet zien maakte veel impact. Vanmorgen twee HAVO klassen en één atheneum klas gehad en vanmiddag nog twee VMBO klassen. Vanmiddag was het lastigst. Onrust in de tent! Het had de hele dag gesneeuwd en even ervoor was het bericht gekomen dat de lessen om 13.45 uur zouden stoppen vanwege de sneeuw. De leerlingen waren al volop bezig met de voor hen liggende vakantie. Maar ook vanmiddag viel me de aandacht van de leeringen niet tegen. We hebben het gehad over het onrecht/kwaad in de wereld, wie er verantwoordelijk voor is en wat we zelf kunnen doen aan een betere en leefbare wereld. Ik vond het echt gaaf om dit te mogen doen.

Net zat ik na te denken waarom ik het zo gaaf vond. De ervaring die ik vandaag heb gehad deed me terugdenken aan de zomer van 2002. Toen ging ik met een gemeentelid voor het eerst naar het asielzoekerscentrum hier in de buurt. Die avond ervoer ik veel bewogenheid voor de mensen die we bezochten. Ik denk dat het vandaag hetzelfde gevoel was: bewogenheid, nu voor de leerlingen. En daar ben ik God dankbaar voor. Daarom beschouw ik het als een gift. Hieronder kun je het filmpje bekijken wat ik vandaag heb laten zien. Het wordt dezer dagen regelmatig vertoond hier in Emmeloord: in kerken, op het Emelwerda College (niet alleen vandaag, maar ook tijdens kerstvieringen vandaag en morgen!). Gaaf hè?

Reacties

Populaire posts