Eerlijk

Een paar maanden geleden gebeurde het zomaar. Er werd 750 euro van de bankrekening van OM afgeschreven door de Staatsloterij. Niet zomaar een bedrag om door de vingers te zien. Dus namen we contact op met de bank. Met de opdracht om het bedrag te storneren en bij te schrijven op onze rekening. Maar, als je dacht dat dit heel eenvoudig zou zijn, dan heb je het mis. Een heel gedoe. Incasso's van de Staatsloterij kunnen niet zomaar gestorneerd worden. De bank zou eerst een procedure in gang zetten, waarbij de Staatsloterij moest aantonen dat ze terecht geld van onze rekening hadden afgeschreven. En dat zou onmogelijk zijn. Dus een ruime maand later kwam het geld terug.

Dat was echter niet het enige. Er kwam ook nog eens 1500 euro bij. Van de Staatsloterij. Niet als genoegdoening, maar als prijs. Het werd hoe langer hoe gekker. Dat klopte voor geen meter. Wij hebben geen Staatsloten. Toch een leuk bedrag, die prijs. Maar het zou niet eerlijk zijn om die te houden. Dus belde ik vandaag met de Staatsloterij. De telefoniste reageerde nogal verbaasd. Het bleek een foute naam/nummer combinatie te zijn. Iets wat gelukkig niet vaak voorkomt, wist zij me te vertellen. De vrouw bedankte me voor onze eerlijkheid. 'Niet veel mensen zouden dat doen', zei ze erachter aan. 'Wij wel', zei ik. 'Want we zijn een goed doel stichting'. En dat moet zo blijven. Ik word nog teruggebeld over de betaling. Misschien zit er wel een beloning in. Voor de eerlijke vinder. Wie weet.

Reacties

Populaire posts