Crucifix

Gisteravond zag ik een interessant item bij het Journaal op 3. Als ik het goed begrijp heeft een Finse vrouw in Italië een protest aangetekend tegen de crucifixen die in allerlei openbare ruimtes te vinden zijn. Het Europese hof heeft deze vrouw in het gelijk gesteld, vanwege de scheiding tussen staat en godsdienst. De Italianen staan perplex. Crucifixen zijn onderdeel van hun cultuur. Het hoort er gewoon bij.

In meerdere opzichten vind ik deze situatie opmerkelijk. Een Finse vrouw tekent protest aan in Italië. En het Europese hof beoordeelt de klacht. Mijn mening hierop is dat het niet gekker moet worden. Een buitenlandse vrouw (die wellicht wel in Italië woont) tekent protest aan tegen een symbool uit de nationale cultuur. Het is Europa ten top. Waar gaat dit heen? Dit is één van de redenen dat ik in 2005 tégen Europa heb gestemd. Het wordt me veel te benauwd allemaal.

Daarnaast vind ik het opmerkelijk hoe de crucifixen zo'n groot onderdeel uitmaken van de Italiaanse cultuur. Wat is de waarde ervan? Wel 80% van de Italianen beschouwt zich als katholiek gelovige. Wat ik mij afvraag is in hoeverre crucifixen er zodanig bijhoren, dat het geen levende impact meer heeft. Het kan zó gewoon worden, dat je de werkelijke betekenis niet meer tot je door laat dringen. En volgens mij krijg je dat als deze beelden net zo vaak ziet als straatlantaarns. Op den duur vallen ze niet meer op.

Hoe dan ook. Ik hoop dat de uitspraak van het Europese hof teruggedraaid kan worden. Ik vind dat het Europese hof zich niet moet bemoeien met de lokale cultuur, mocht dit aanstootgevend zijn voor buitenlandse inwoners.

Reacties

Populaire posts