Nieuw worden

Gisteren hebben we het gehad over nieuw zijn: een ieder die in Jezus gelooft mag een nieuwe schepping zijn. Met de nadruk op zijn. Ik eindigde in een nogal spagaathouding. Aan de ene kant nieuw zijn maar aan de andere kant je niet nieuw voelen. Kennelijk zit daar een verschil tussen. Daar wil ik het vandaag over hebben.

Vorige week was het Pasen. Op eerste paasdag mocht ik meehelpen met een paasviering in een inloophuis voor dak- en thuislozen in Amsterdam (waar ik wel vaker naar toe ga). Vóór de maaltijd was er een soort kerkdienst, waar werd gezongen en een stichtelijk woord werd gesproken. Eén van de liederen was het welbekende 'U zij de glorie'. Een op en top paaslied. Eén van de regels uit dit lied gaat als volgt: 'In Zijn (Jezus') goddlijk wezen is mijn glorie groot, niets heb ik te vrezen in leven en dood'. Toen ik dit meezong moest ik nadenken over deze glorie. Hoe zit dat met die glorie? Glorie heeft iets van overwinning en nieuwheid in zich. Maar waarom voelde ik dat niet? Daar stond ik dan in dat inloophuis om mee te helpen de liefde van Jezus te laten zien, maar ik voelde daar niets van. Ik voelde me zwak en onwaardig. Tot ik ging meehelpen bij het serveren van eten aan de gasten. En daarna nog een heel openhartig gesprek had met één van de gasten. De glorie, liefde en nieuwheid van Jezus heeft dus actie in zich. Waar ik mij aan mag overgeven.

Iets van dit geheim staat (alweer) in de Bijbel, Romeinen 8 vers 10: 'Als Christus in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. Want als de Geest van Hem die Jezus uit de dood heeft opgewerkt in u woont, zal Hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door Zijn Geest, die in u leeft'.
Het is dus de Geest van God die leven in mij werkt. Zo mag ik dus nieuw worden. De Geest wil mij helpen om te leven als nieuw mens. Met vallen en opstaan. Betekent dit dat ik eerst nieuw moet worden, voordat ik nieuw ben? Nee, het is net andersom. Ik ben nieuw (door Christus) en Zijn Geest wil mij helpen om nieuw te worden.

Vergelijk het met de meest verrassende schaatswedstrijd van Sven Kramer. Van te voren weet hij al dat hij winnnaar is. Niets kan dat veranderen. Vervolgens begint de wedstrijd. Sven levert inzet en strijd. En dan gebeurt het! Hij valt! En staat weer op. Is hij ontmoedigd door zijn val? Dat kan. Maar het hoeft niet. Want hij is al winnaar. Snap je het nog? Vraag God anders maar en lees de Bijbel: Hij kan dit jou het best uitleggen.....

Reacties

Populaire posts