Baanbrekend

Vandaag is het Goede Vrijdag. Voor mij een vrije dag. En ik was niet de enige, want het was rustig op de weg vanmorgen. Goede Vrijdag, de dag waarop we stil staan bij de kruisdood van Jezus Christus. Een gebeurtenis die bijna 2000 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Ongelooflijk dat dit vandaag de dag nog leidt tot een vrije dag voor veel Nederlanders. Want welke andere gebeurtenis is hiervoor ooit in aanmerking gekomen? Kennelijk heeft de dood van Jezus veel impact gemaakt op mensen.

Ik kan dit helemaal beamen. De kruisdood van Jezus vind ik zelfs baanbrekend. Toen Jezus stierf, scheurde een gordijn in de toenmalige tempel van de Joden doormidden. Het was het gordijn dat hing voor het 'heilige der heiligen'. Het was de plek waar God was en waar de hogepriester eenmaal per jaar mocht komen om verzoening te bewerken voor de Joden. Hij mocht daar niet zomaar komen. Eerst moest hij een hele rij aan rituelen opvolgen voordat hij bij God mocht komen. In de Bijbel wordt Jezus met een hogepriester vergeleken en wel de hogepriester met een grote H. Hij was dé Hogepriester. Hij brak als het ware de scheiding open tussen de plek waar mensen mochten komen en waar God was. Want God is een heilig God. Mensen konden niet zomaar bij Hem komen, want dan zouden ze sterven!

Door de kruisdood van Jezus is de weg naar God open. Jij en ik mogen zomaar tot God naderen. En toch: niet zomaar. Enkel door het offer van Jezus. Het heeft Hem veel gekost, Hij heeft er veel om moeten lijden. Maar dat had Hij ervoor over.

Zo is Goede Vrijdag niet zomaar een dag. Ik noem het een baanbrekende dag!

Reacties

Populaire posts