Tentamens

Morgen is het zover: dan mag ik weer tentamens doen en nu voor de tweede periode. De afgelopen weken heb ik er heel wat tijd in gestoken. De tentamens voor vandaag zijn: kerkelijke kaart van Nederland en Theologische Vorming (en dan met name over gebed). Het zijn allemaal stuk voor stuk interessante vakken. Ik heb mogen leren hoe de kerk in Nederland zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Verspreid onder allerlei stromingen en vaak meer getuigend van verdeeldheid dan van eenheid.
En toch: als je leest over de achtergronden van de diverse stromingen, dan ga je beter begrijpen hoe deze tot stand zijn gekomen. Met veel pijn in het hart. Het is niet simpelweg geweest: wij zijn het niet met elkaar eens, dus wij gaan nu uit elkaar. Dat is misschien vandaag de dag wel het geval wanneer een aantal personen uit een gemeente besluit om voor zichzelf een huisgemeente op te starten.
Ik hoop dat ik op het tentamen het een en ander vanuit mijn hoofd kan 'reproduceren'.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts