Over Godsbeelden - deel 1 -

Ietsisme

De afgelopen week heb ik mij tijdens mijn studie gebogen over diverse Godsbeelden die er vandaag de dag of in de geschiedenis zijn geweest. Centrale vraag hierbij is: 'Wie is God?'

Voordat we de vraag 'wie is God' kunnen stellen, is er eerst de vraag: 'bestaat God of bestaat er één of andere goddelijke kracht'. Het geloof in deze één of andere goddelijke kracht staat vandaag centraal: het 'ietsisme'.
Kenmerkend voor dit geloof is dat je niet in God als Persoon gelooft, maar in iets dat een (vage) goddelijke kracht in zich heeft. Je ziet de prachtige natuur om je heen en je komt tot de conclusie: 'dit kan niet zomaar zijn ontstaan, daar moet iets achter zitten'. Een of andere goddelijke kracht die dit zo geschapen heeft.
Het tegenovergestelde van het 'ietsisme' is het 'nietssisme'. Kenmerkend hierbij is dat je in helemaal niets gelooft. Je gaat dood en dat was het dan.

Het 'ietsisme' is een populair geloof vandaag de dag. Populairder dan het ooit geweest is. In de afgelopen eeuwen is er wel altijd een duidelijk Godsbeeld geweest, in wat voor vorm dan ook. Of het bestaan van God werd keihard ontkend, zoals in de 19e eeuw. Wat mensen ook geloofden, ze hadden wel een sterke overtuiging in hun geloof. Het 'ietsisme' heeft niets van dit alles. Het is een vaag geloof. En het zit overal tussenin. Het zweeft.

De komende dagen wil ik stilstaan bij andere Godsbeelden die hebben geleefd in de geschiedenis tot aan de huidige tijd:
- De 4e eeuw na Christus
- De vroege Middeleeuwen
- De 19e eeuw
- De 20e en 21e eeuw

Ik hoop dat je het interessant zult vinden. Het fascineert mijzelf wel en ik hoop hier wat van te kunnen delen.

Reacties

Populaire posts