Nieuwe start?

Een nieuw jaar is begonnen. Een goed moment om stil te staan bij goede voornemens. Waarschijnlijk doen de volgende voornemens het goed bij veel mensen:
- Stoppen met roken
- Bewust leven
- Gezond eten
- Meer bewegen

Met het voornemen om meer te bewegen wordt vaak een goede start gemaakt. Sportscholen zijn goed gevuld met mensen die de nodige kerst- en nieuwjaarskilootjes er af willen sporten. Dat kan een tijdje goed gaan. Vervolgens komt het aan op doorzettingsvermogen en dat valt vaak niet mee. Een sportinstructeur vertelde mij een keer dat na enige weken of maanden het aantal sportende mensen geleidelijk afneemt. Waar ligt dat toch aan?

Gistermorgen preekte de voorganger in mijn kerkelijke gemeente over het maken van een nieuwe start. Is het wel een nieuwe start? Want veel dingen neem je toch gewoon mee het nieuwe jaar in? De rugzak die je droeg met problemen, gewoonten, eigenaardigheden, zwakke- en sterke kanten, gaat met je mee. Misschien dat de rugzak af en toe wat lichter wordt, maar toch. En als je in 2009 moeite had om te stoppen met roken, zal dan in 2010 niet anders zijn.

2010: een nieuwe start. Met goede voornemens. Prachtig. Ik ben er helemaal voorstander van! Ik hoop dat we er echt verder mee komen. Voor mij is het belangrijk om de juiste basis te hebben. En dat is mijn geloof in God. Hij weet wat ik wil, nastreef of wat mijn strijd is. Als ik me nou focus op wat Hij belangrijk vindt, zou het dan niet meer zijn dan een goed voornemen? Ik ben ervan overtuigd dat dit alle goede voornemens te boven gaat en de zegen van God mag dragen.

Reacties

Populaire posts