Onze Vader

Onze Vader in de hemel
Ik begin met een vertederende uitdrukking, ‘Vader’. Herinner mij er vandaag aan dat U leeft en regeert, niet alleen in de hemel maar ook om mij heen en in mijn leven. Maak mij de hele dag door bewust van Uw actieve aanwezigheid, bij alles wat ik doe en bij iedereen die ik ontmoet.

Laat Uw naam geheiligd worden
Hoe kan ik U herkennen – in de pracht van de natuur, in de vreemde variatie aan mensen die ik ontmoet, in het kleine stemmetje dat me oproept meer zoals U te zijn? Geef dat ik mag ‘heiligen’ wat voor mij ligt, door het bewust aan U op te dragen, en geef dat ik ook Uw volmaaktheid, Uw heiligheid eer door te proberen meer op U te gaan lijken.

Laat Uw koninkrijk komen
Ja, en geef mij de gelegenheid een instrument van dat koninkrijk te zijn door vrede te brengen aan wie angstig is, genadig aan wie behoeftig is en Uw liefde aan iedereen die ik aanraak. Geef dat mensen geloven in Uw goedheid door de wijze waarop ik vandaag mijn leven leid.

En uw wil gedaan worden op aarde zoals in de hemel
Ik zie die wil het duidelijkst in Jezus, die zieken genas, verdrietige mensen troostte, die de onderdrukten verhief, die altijd symbool stond voor leven en niet voor de dood, voor hoop en niet voor wanhoop, voor vrijheid en niet voor knechtschap. Hij bracht de wil van de hemel op de aarde in praktijk. Help mij als Jezus te zijn.

Geef ons vandaag het brood dat wij nodig hebben
Wij hebben niet de garantie dat er na deze dag een nieuwe dag aanbreekt. Geef dat ik U vertrouw voor datgene wat ik vandaag nodig heb, voedsel voor zowel lichaam als ziel, en dat ik me geen zorgen maak over toekomstige noden en vragen. Geef dat ik ook altijd oog heb voor degenen die vandaag geen brood hebben.

Vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven wie ons iets schuldig is
Herinner mij aan mijn ware staat, als een schuldenaar die zichzelf nooit in Uw gunst kan inkopen. Dank U wel God, dat ik dat niet hoef te doen. Schenk mij dezelfde houding van vergevingsgezinde genade naar degenen die mij iets schuldig zijn, die me onrechtvaardig behandeld hebben, die U aan mij betoont.

Bron: 'Bidden' van Philip Yancey

Reacties

Populaire posts