Verandering

Voor mijn studie moet ik het boek 'Leefwerelden van jongeren' lezen. In dit boek wordt ingegaan hoe jongeren aankijken tegen familierelaties, leeftijd- en lotgenoten, sexualiteit, media en digitale wereld. Wat mij hierin opvalt is dat er een grote verandering is te bespeuren ten opzichte van de periode dat ik tiener was. Zeker, ik ben wel op de hoogte van veranderingen met betrekking tot onderwijssystemen en het internet- en tv-gebruik. Maar ik wist niet dat steeds minder jongeren geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld 'het Journaal', actualiteitenprogramma's en de reguliere dagbladen. Dat betekent overigens niet dat ze helemaal niet meer geïnteresseerd zijn in nieuws. Ze nemen het nieuws alleen op een andere manier tot zich. Bijvoorbeeld door kranten als 'Spits' en 'Metro', zonder lange achtergrondverhalen. Of ze kijken op Internet.


Wat een verandering! Pakweg vijfentwintig jaar geleden (toen ik 11 jaar was) hadden we alleen maar een krant en daarnaast het Journaal op tv. Een computer hadden wij toen niet. Maar ik was al wel bezig met nieuws! Iedere ochtend liep ik vanaf 6 uur al in huis rond om, jawel, de nieuwste editie van 'het Emmeloords Dagblad' te maken. Daartoe plakte ik vier A4 vellen met tape aan elkaar, zodat ik net zo'n grote pagina kreeg als in een krant. Het nieuws schreef ik zelf, of ik nam stukjes over uit een andere krant. Mijn abonnees waren niet talrijk, maar woonden soms op grote afstand. Zo ging het Emmeloords Dagblad zelfs naar Luxemburg! Leuk om nog eens terug te denken aan die tijd. En nog leuker is het om te ontdekken hoe jongeren nu omgaan met nieuwsgaring en -verwerking!

Reacties

Populaire posts