Gebakken lucht

Vanmiddag bladerde ik een van mijn gebedsschriften/dagboeken door. Ik kwam een stukje tegen getiteld 'gebakken lucht'. Dat deed me denken aan het weblog van mijn collega Jan den Ouden. (www.jandereiziger.blogspot.com) (helaas, de link werkt niet) Hij heeft ook een keer geschreven over gebakken lucht. Het stukje wat in mijn schrift stond gaat als volgt:

In deze tijd komen veel mensen erachter dat alles waar ze ooit op vertrouwden, niets waard blijkt te zijn. Hun aandelen zijn in elkaar gestort of ze kunnen naar hun centen fluiten. Ondanks dat ik 'niet zoveel bezit' doe ik hier toch ook aan mee. Want ik weet niet wat het is om niets te bezitten. Deze wereld heeft alles met het menselijke vertrouwen in elkaar te maken. Als dat is beschaamd stort de hele boel in elkaar. Het is gebakken lucht. Toch is gebakken lucht voor mij ook nog wat anders: Thuis was voor mij altijd een veilige haven. Bij mijn ouders kon ik altijd alles kwijt. Nu mijn moeder er niet meer is, is dat stukje veilige haven weg. Ondanks dat ik heel goed met mijn vader kan opschieten!
Onze menselijke veiligheid/vertrouwen is zo beperkt en eindig. Bij God is het enige/eeuwige vertrouwen, veiligheid en wijsheid te vinden.

Lees ook eens Spreuken 8:1-11 in de Bijbel.

Reacties

Populaire posts