Top 100 Aller Tijden


Deze week ben ik voor het eerst naar school geweest. De studie Godsdienst Pastoraal Werk is begonnen. Vrijdagmiddag ben ik voor het eerst in de boeken gedoken. Eén van de vakken is 'dogmatiek'. De leraar probeerde duidelijk te maken dat we onder dogmatiek leren van Jezus mogen verstaan. Dus niet leren over het leven van Jezus, maar vooral van Jezus leren. Dat vond ik een hele mooie opening! Toen ik vrijdagmiddag het bijbehorende boek opende voor zelfstudie werd mijn interesse gewekt voor de leer en de invloed van de 'groten' aller tijden. De vroegere kerkvaders, maar ook mensen als Maarten Luther. Zo heel veel weet ik eigenlijk niet van de geschiedenis. Maar het fascineert me wel. En ik hoop er meer over te leren.

Eén van de redenen dat het mij fascineert, is dat 'er niets nieuws onder de zon is'. Dus waar de kerk vandaag de dag tegenaan loopt, is niet wezenlijk anders dan vroeger. Natuurlijk zijn er cultuurverschillen en heeft elke tijd zijn eigen uitdagingen. Maar ook vroeger waren er mensen die ontkenden dat Jezus de Zoon van God was. Zij geloofden niet dat God in Jezus de vorm van een menselijk lichaam had aangenomen om onder de mensen te leven. Hoe gingen de kerkvaders, de kerk van toen, daarmee om? Dat fascineert me. Eigenlijk is er heel veel kennis opgedaan in het verleden. Waar we ook nu nog volop gebruik van kunnen maken. Zijn we soms niet wat trots of egoïstisch? Alsof we in onze tijd denken alles te kunnen (de voortgang van de techniek heeft een gigasprong gemaakt), terwijl mensen vroeger maar dom waren. Ik wil graag geloven dat we van vroegere tijden kunnen leren. Ook in de kerk.

Misschien kan ik straks wel een Top 100 Aller Tijden opstellen van kerkvaders/theologen die van Jezus leerden. Of zouden die stiekem (samen met Jezus' discipelen) zeggen dat rang niet belangrijk is? Dat we voor Jezus allemaal gelijk zijn?

Reacties

Populaire posts