Heb jij het echte geluk al gevonden?

Enige tijd geleden kreeg ik een prachtige brief in de bus van de Bank Giro Loterij. In deze brief werd ik gefeliciteerd omdat ik iets had gewonnen. Maar wat ik had gewonnen werd niet gezegd. Eerst moest ik via internet door middel van een code het een en ander activeren en dan......ja dan kon ik ontdekken wat ik had gewonnen. Aan het eind van de brief werd mij veel geluk toegewenst. Kennelijk het geluk wat verbonden is met de Bank Giro Loterij.

Meestal verdwijnen deze brieven bij mij direct in de oud papier bak. Deze brief niet. Ik dacht eens na over het geluk dat mij toegewenst werd. Het geluk dat bepaald wordt door het winnen van een prijs. Het was me duidelijk dat het wel een kwetsbaar geluk is.

Als je 100 mensen zou vragen wat hun definitie van ‘geluk’ is, zouden er misschien wel 100 verschillende antwoorden uit komen. Voor de een houdt geluk in het hebben van goede relaties, voor de ander een goede baan en voor weer een ander het hebben van geld. Al hoewel het laatste waarschijnlijk het minst vaak wordt gezegd. Mensen zijn er achter gekomen dat geld niet per definitie gelukkig maakt.

Wat is geluk? Wat is geluk voor jou? Heb je het geluk in je leven gevonden? Misschien heb je een geweldige baan of volg je een inspirerende opleiding. Misschien heb je een fijne liefdesrelatie en ben je tot over je oren verliefd. Als de dingen in je leven voor de wind gaan en je de meeste dingen hebt die je hartje begeert, dan kun je jezelf gelukkig voelen. Toch is dit soort geluk heel betrekkelijk. Dat merk je als de dingen die je hebt, je geen voldoening meer geven. De verliefdheid geleidelijk aan minder wordt. Je moet vechten voor de liefde. Je die geweldige baan kwijt raakt. Je na die inspirerende opleiding geen baan kunt vinden.

Volgens de bijbel is het echte geluk te vinden als je Jezus volgt. Als we in Jezus geloven mogen we uitkijken naar een eeuwig leven in Zijn nabijheid. Als je bij Jezus bent is het leven nooit saai en dat zal het ook nooit worden. Het is een soort geluk waar nooit een einde aan zal komen. Zijn Wezen zal ons telkens weer op een diepere manier vervullen. Kun je dat nu dan al voor altijd ervaren? Ja, omdat een ontmoeting met Jezus je leven op z’n kop zet en een nieuwe dimensie van geluk opent. Een geluk dat niet beperkt wordt door omstandigheden waar wij midden inzitten. Een geluk dat niet bepaald wordt door onze gezondheid, bezittingen, werk en relaties. Maar het antwoord is ook nee. We kunnen nog niet altijd het geluk ervaren van Jezus’ nabijheid. Dit leven op aarde is nog gebrekkig. Het ultieme geluk mogen we echter ervaren als we bij God in de hemel zijn. En daar mogen we naar uitkijken en af en toe een glimp van ontvangen.

Laat je dus niets wijsmaken door de opvattingen van de moderne tijd. Geluk is niet te vinden in de dingen om je heen. Het enige echte geluk is bij Jezus te vinden!

Reacties

  1. Hey Sito,

    Ik ken je niet, maar via de site van Samuel kwam ik op de jouwe. We zijn collega's, jij daar in NL en ik in BiH. Het is erg leuk om je blog en je gedachtenspinsels te lezen!

    Groetjes uit Sarajevo,
    Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whoops, kzie een stevige typefout! Sido, niet Sito!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Annet, ik ken je naam wel! Leuk dat je reageert. Wat is de wereld dan klein, dat we zo met elkaar verbonden mogen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts