Heerlijk nuchter

Vanwege mijn studie heb ik de afgelopen jaren regelmatig iets moeten lezen uit de hand van Henri Nouwen. Ik moet zeggen dat dit één van mijn favoriete schrijvers is geworden. Zijn schrijfstijl is eenvoudig, geen hoogdravende woorden. Hij is de nuchterheid zelve. Van zijn hand komt o.a. het volgende stukje, dat ik graag met je wil delen:

'Niemand is zo arm dat hij of zij niets te geven heeft, niemand is zo rijk dat hij of zij niets te ontvangen heeft.' Deze woorden van Paus Johannes Paulus II zijn een stevige steun in de rug voor alle vredeswerkers. Er kan geen vrede zijn zolang de wereld verdeeld is in twee groepen: zij die geven en zij die ontvangen. Je waardigheid als mens bestaat erin dat je kunt geven en ontvangen. Dat geldt niet alleen voor individuen, maar ook voor volkeren, culturen en godsdiensten. Voor echte vrede is wederkerigheid nodig, geven en ontvangen. Als je iets geeft, bedenk dan dat je ook iets ontvangt. En als je iets krijgt, bedenk dan dat je ook iets kunt geven. (Henri Nouwen - uit Brood voor onderweg)

Reacties

Populaire posts