Goede Vrijdag

Gisteren zei ik nog dat ik, behalve de avonddienst in de kerk, niet zoveel zou stilstaan bij het lijden en sterven van Jezus. Dat vond ik nogal ongeestelijk van mezelf. Waar ligt dat nou aan? Toen bedacht ik dat het niet speciaal deze Goede Vrijdag is dat ik stilsta bij wat Jezus heeft gedaan. Het is de kern van het evangelie! Als ik regelmatig de Bijbel lees dan is er een grote kans dat het over Jezus gaat.

Evangelie betekent goed nieuws. God heeft goed nieuws voor de mens. Wat is dan dit nieuws? Dat Jezus voldoening heeft gebracht voor mensen die bij God in de schuld staan. Je kunt je afvragen wat deze schuld dan is. God is een heilig God. Hij heeft recht op een perfect leven van de mens. Omdat de mens hierin tekort schiet en hij God nooit het offer kan brengen waar God recht op heeft, heeft Jezus door Zijn offer aan het kruis de prijs betaald. De schuld is vereffend. Het is helemaal weg!

Een andere vraag is waarom Jezus nu aan het kruis moest sterven? Had God dit nu nodig om de mens schuldeloos te stellen? Kan God niet gewoon vergeven? Hij is toch almachtig? Waarom moet God nu bloed zien?
Het zijn reƫle vragen....vanuit menselijk oogpunt. Toch vind ik het persoonlijk 'gevaarlijke' vragen. Want door deze vragen te stellen proberen we op de troon van God te gaan zitten en als het ware met Hem na te denken waarom en wat Hij zou doen en denken. Toch is Hij God. Hij is vele malen meer dan mensen. Als Hij een bloedoffer vraagt om verzoening te kunnen bewerken, wie zijn wij dan om dit in twijfel te trekken? Het bijzondere is dat God in Jezus dit bloedoffer Zelf heeft gegeven!

Ik geloof dat God zo heilig is, dat wij in onze beperkte menselijke staat niet in Zijn nabijheid kunnen komen. De Bijbel zegt zelfs dat wij zouden sterven! Daarom was Jezus' bloedoffer nodig. Zodat wij weer dicht bij God kunnen leven. Of belangrijker....God weer dicht bij ons kan leven.
Dat is Goede Vrijdag! Een inleiding tot Goed Nieuws. We mogen weer bij God zijn!

Reacties

Populaire posts