Een Oranje vergelijking

Vandaag vieren we Koninginnedag. Op of rond deze dag mag ik altijd graag een vergelijking trekken tussen Koningin Beaxtrix en Koning Jezus. Zijn er overeenkomsten of toch vooral verschillen tussen deze twee personen te benoemen? Laat ik met een overeenkomst beginnen: ze stammen allebei af van een koningsfamilie. Ik kan nog een overeenkomst bedenken: hun intocht in Thorn en Weert, respectievelijk Jeruzalem werd rijkelijk gevierd. In Thorn en Weert voornamelijk met vlaggen en Oranje kledij, in Jeruzalem met palmtakken. Als ik verder nadenk over overeenkomsten, begint mijn hoofd hard te kraken; ik kan er geen meer vinden. Het zijn vooral de verschillen die overheersen.

Zo wordt Koningin Beatrix vandaag begeleid en beschermd door vele politiemensen. Jezus kreeg geen politiebegeleiding en bescherming. Daarnaast verwachten wij in Nederland waarschijnlijk weinig van de Koningin. Hoewel zij het hoofd is van het land, is het toch vooral de politiek die de dienst uitmaakt. In Jeruzalem hadden mensen hele hoge verwachtingen van Jezus. Hij zou hen immers bevrijden van de bezetter, de Romeinen. Nog een verschil: Koningin Beatrix werd geboren in een koningshuis, Jezus in een stal. In tijden van oorlog is onze Koningin één van de eersten die in veiligheid wordt gebracht. Jezus liep voorop in de strijd en werd zelfs gekruisigd. De missie van Koningin Beatrix is ons land (op papier) te leiden. Jezus' missie was de mensheid te verlossen van zonde en verderf.

Om nog even op mijn blog van gisteren terug te komen...wat zou Koningin Beatrix haar passie zijn? Mensen? Misschien wel. Dan zou dit een overeenkomst zijn met Koning Jezus. Maar de passie van Jezus voer ver, heel ver. Hij gaf Zijn leven, de vraag is hoe ver Koningin Beatrix hierin zou gaan.

Begrijp me niet verkeerd: ik geniet van alle Oranje, vooral wanneer zoals vandaag het zonnetje uitbundig schijnt. Laten we genieten hiervan. Toch zijn al deze Oranje perikelen een schijnvertoning vergeleken met het leven en de missie van Koning Jezus.

Reacties

Populaire posts