Fundamentalisme

Hoe fundamentalistisch ben jij? Doe de Funditest en klik op deze link http://www.trouw.nl/religie-filosofie/funditest/. Ik ben benieuwd naar je score. Bij mij kwam er in ieder geval uit dat ik behoorlijk fundamentalistisch ben. Dat klinkt negatief. Komt dat door het woord? Eigenlijk vind ik het wel een mooi woord. Het doet me denken aan het woord ‘fundament’. Mijn huis is gebouwd op een stevig fundament, zodat het stormen kan weerstaan en niet zomaar instort. Fundamentalistisch kan ook betekenen dat je een duidelijke levensvisie hebt met duidelijke normen en waarden.

Bij de opmerkingen naar aanleiding van mijn score, stond dat ik geneigd ben anderen mijn normen en waarden op te leggen. Daar ben ik het niet mee eens. Dat is het nadeel van zo’n test. Het komt eenzijdig over. Ik vind dat ik anderen moet respecteren in wat zij geloven en hen niet mijn normen ga opleggen. Natuurlijk is het wel zo dat ik geloof dat iedereen in God zou moeten geloven. Niet omdat het mijn wet is, maar omdat ik God heb leren kennen als een liefdevol, genadig, bewogen en betrokken Persoon. Met deze God zou ik iedereen wel in contact willen brengen. Het betekent niet dat ik dit aan anderen wil opleggen. Ik hoop en bid dat God Zichzelf aan anderen bekend maakt. Tja. Fundamentalistisch? Ik geloof gewoon dat er buiten God om niet zoveel te vinden is.

Reacties

Populaire posts