Recht

Laatst las ik in Elsevier een artikel over een christen die vastberaden op de partij van Geert Wilders zou stemmen. Het artikel kwam nogal schokkend op mij over. Eén van de punten die naar voren kwam was een halt toeroepen aan de opmars van de Islam in Nederland.

Nu gaat het me hier niet zozeer om het beoordelen van de Islam. Meer om het gevoel iets te moeten verdedigen in Nederland. Het verdedigen van bepaalde rechten. Het komt nogal benauwd op mij over. Alsof reeds lang geleden verworven rechten op het punt staan te verdwijnen. Wat zijn deze rechten dan? Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van religie, stemrecht? Het is bekend dat hier binnen de Islam wat anders mee wordt omgegaan dan wij in Nederland gewend zijn. Maar moeten we dan bang zijn en een tegenwicht vormen tegen de Islam?

Sommige mensen vinden dat we in Nederland aan het in slaap vallen zijn. We hebben geen oog voor de dingen die er staan te gebeuren. Gevaren die op de loer liggen.
Volgens mij gaat het om iets anders. Als we Jezus Christus navolgen, hoeven we nergens bang voor te zijn. Geen navolging uit automatisme. Wel vanuit een bewuste houding waarbij Jezus Heer en Meester is. Dan vallen onze rechten in een ander daglicht. Want dan zijn het geen rechten die wij onszelf hebben verworven, maar die God ons geeft als Zijn kinderen. Rechten die niemand ons zal afpakken.

Reacties

Populaire posts