Dubbel nieuws

Stel je eens voor dat er iedere maand een vliegtuig zou neerstorten. En vervolgens niet iedere maand, maar iedere dag. Stel je voor dat het er 10 per dag zouden zijn. In het begin zou het nog wel nieuws zijn. Op den duur zou het een soort van 'gewoonte' worden. Het is apart hoe het er met nieuws aan toe gaat. Nieuws is nieuws als het onverwacht gebeurt. Nieuws is spannend. Nieuws is iets wat mensen interessant vinden. Gebeurtenissen die dagelijks voorkomen zijn geen nieuws meer.

Vandaag hadden we op kantoor een collega uit Zuid-Afrika op bezoek. Zij werkt met de organisatie AidsLink (zie www.aidslinkinternational.org). Deze organisatie bestaat om voorlichting te geven over de risico's en gevolgen van Aids. En daarnaast helpen ze Aids patiƫnten aan een beter leven. Er is zoveel onwetendheid over Aids. Daarom vergt de ziekte vele slachtoffers per dag. Dit aantal komt overeen met vele neerstortende vliegtuigen. Toch is er weinig aandacht voor in de media. Omdat het geen nieuws meer is? Ik vond de presentatie die mijn collega gaf indrukwekkend. Wat mooi dat er aandacht is voor deze mensen die het nieuws niet halen.

Vanmiddag ben ik thuis aan de studie geweest. Ik heb me onder andere bezig gehouden met de redenen achter de komst van Surinamers en Antillianen naar Nederland. En wat hun huidige positie is in de Nederlandse maatschappij. Ook heb ik me wat ingelezen in een opdracht die we volgende week moeten doen: het schrijven van een sprookje over ons leven. Als onderdeel van ons levensverhaal.

Reacties

Populaire posts