Even wat anders……

De titel zegt het al. Even wat anders. Voor mij betekenen deze woorden het volgende: vaste patronen in het leven kunnen me in een sleur doen belanden. Vaste patronen zijn voor mij: werken, studeren, slapen en af en toe contact met deze of gene. Gisteren heb ik dit vaste patroon doorbroken. Ik ben naar Amsterdam geweest om een dagje mee te helpen in inloophuis De Tweede Mijl. Het was weer indrukwekkend. Met een aantal dak- en thuislozen heb ik langere of kortere tijd gesproken. Beland je zomaar in een hele andere leefwereld. Hoezo vaste patronen doorbreken. Voor één dag dan. Want thuiskomend zit ik zomaar weer in mijn vaste patroon. Vanavond mocht ik dit patroon ook weer even doorbreken: ik heb heerlijk gesport op de sportschool. Gedachten op 0 en uitsloven maar. En een energie dat ik ervan kreeg!

Vaste patronen: zijn ze goed of fout? Het is maar net hoe ik ertegen aan kijkt. Het biedt wel veiligheid. Maar aan de andere kant zet het me ook wel eens op een dood spoor. Ik ben iemand die vaste patronen nodig heeft, maar daarnaast ook de nodige uitdagingen. Gisteren mocht ik dat weer even meemaken en ook vandaag. Geest en lichaam werken daarin nauw samen. Daar waar mijn geest (te) actief bezig is geweest, verlangt mijn lichaam naar compensatie. Sporten was goed voor mijn lichaam. Een dagje Amsterdam was goed voor mijn geest. Het deed me weer beseffen dat ik het goed heb. Een huis, geld, eten, werk, studie, wat wil je nog meer? Daar waar het voor mij misschien vaste patronen zijn, is dat voor een dak- of thuisloze allerminst!

Reacties

Populaire posts