Er is meer

Vandaag ben ik weer op school geweest. Eén van de vakken die we kregen was Diaconale Taken. Het was een inleiding op de komende periode van 7 lessen. En het belooft wat te gaan worden! De docent is heel slim, laten we daarmee beginnen. Hij staat zelf twee lessen voor de klas en de rest laat hij verzorgen door de klas. Vorig jaar deed hij dit ook, maar toen waren er nog veel meer studenten. Nu zijn we nog maar met z'n zessen overgebleven. Dat betekent dat iedereen alleen een les moet voorbereiden.

De onderwerpen die aan bod gaan komen hebben te maken met de werken van barmhartigheid. Lees maar eens in Mattheüs 25 vanaf vers 31. Daar komen deze werken aan bod: eerste levensbehoeften vervullen voor hongerigen en dorstigen, vreemdelingen opvangen, naakten kleden, zieken en gevangenen opzoeken. Ik mag een presentatie gaan geven over het eerste werk van barmhartigheid: hongerigen en dorstigen voeden. Kortom het arme deel van Nederland. Het is de bedoeling dat ik op zoek ga naar informatie over de arme kant van Nederland. Er schijnt recentelijk nog een rapport uitgekomen te zijn.

De tweede fase is dat ik ook echt in gesprek ga met arme mensen, bijvoorbeeld dak- en thuislozen. En dan met hen ga praten over hoe het is om arm en afhankelijk te zijn, hoe ze dit beleven. Welke hulp ze graag zouden willen.

De derde fase is dat ik een beleidsnotitie ga schrijven voor een gemeente. Over hoe zij concreet betrokken kunnen raken bij de armen in de samenleving. Let wel: concreet, dat betekent ook echt taakgericht, met een kostenraming en ook hoeveel mankracht er nodig is.

Nu ik hier zo over nadenk denk ik: Waar moet ik beginnen. Help!
Laat ik beginnen met een e-mail te sturen naar de diaconie van mijn gemeente om te kijken of zij wel eens een armoede-onderzoek in Emmeloord hebben gedaan.

Reacties

Populaire posts