Lawaai

Tegen het eind van de middag heb ik buiten een stukje gewandeld. De hele dag zat ik al binnen vanwege de voorbereiding op mijn tentamens. Even naar buiten is dan wel lekker. Het viel me op hoe lang het duurde voordat ik doorhad dat ik buiten in de prachtige en frisse natuur liep. Mijn hoofd zat nog vol met gedachten, onder andere wat ik vanavond nog zou gaan studeren.

Ik heb het ook wel als ik 's morgens in de Bijbel ga lezen. Dan lees ik iets en vervolgens heb ik geen idee waar het over ging. Omdat ik tegelijkertijd zat na te denken over alles wat ik die dag nog zou gaan doen. En dan lees ik hetzelfde nog een keer. Herken je het? Waarschijnlijk wel. Het is heel menselijk. We kunnen zo vol zitten met lawaai in ons hoofd. Er komt dan ook een hoop lawaai op ons af. Niet altijd letterlijk: kranten, magazines, e-mails en internet noem ik ook lawaai. De letters schreeuwen soms vanaf papier of scherm. En nu ben ik op jouw scherm ook weer lawaai aan het maken.

Toch zijn er methodes om meer tot rust te komen. Met Bijbel lezen zouden we ons beter kunnen voorbereiden. Door bijvoorbeeld eerst lawaai dat in ons hoofd zit op te schrijven en erover na te denken. Het benoemen. Dat kan ook heel goed in gebed. Parkeer het maar ergens. En vervolgens kun je je beter concentreren. Misschien niet direct. Het vraagt ook oefening. Veel ervaring heb ik er nog niet mee. Voor mijn studie heb ik ook meer geleerd over meditatietechnieken. Het kan zijn dat je gaat gillen als je aan technieken denkt. Toch is het de moeite waard om het te proberen. Wie wil nou niet z'n gedachten ordenen, parkeren om vervolgens beter te kunnen concentreren? Met wat ik heb geleerd ga ik in ieder geval verder aan de slag. Als ik er maar de tijd voor neem. Dan kan God ook wat vaker Zijn Woord aan mij kwijt.

Reacties

Populaire posts