Vluchtelingen

De kranten staan iedere dag boordevol met berichtgeving over vluchtelingen. Daarnaast wordt hiermee een groot deel van de zendtijd van Journaal en nieuwsrubrieken gevuld. Enerzijds gaat de berichtgeving over de vastlopende stromen vluchtelingen in Kroatië en Bosnië. Hongarije heeft namelijk haar grenzen gesloten en Slovenië kan maar een bepaald aantal per dag aan.
Anderzijds gaat de berichtgeving over de situatie in ons land. Er klinkt steeds meer verzet. Jarenlang hebben we in ons land kunnen praten over vluchtelingen als over een ver van ons bed show. Het hoefde ons niet persoonlijk te raken want zij zaten immers veilig 'opgesloten' in een asielzoekerscentrum. Maar nu is het een heel ander verhaal. Sporthallen worden ontruimd om (tijdelijk) te kunnen worden ingericht als opvang. Er wordt gekeken of leegstaande kantoorgebouwen en verzorgingstehuizen als onderdak kunnen dienen. Zo komt het wel een stuk dichterbij. Er klinken harde woorden, naast barmhartige stemmen waarvan haast onhoorbaar een welkom uitgaat. Politici worden bedreigd en aanslagen worden gepleegd. De harde woorden klinken harder. Dringen dieper door.

Is Nederland van ons? Ik ben dankbaar en blij dat ik in Nederland geboren ben. Maar ik heb er niet voor gekozen. Er geen stem in gehad. Toevallig stond mijn wieg hier. Dat betekent nog niet dat ik meer recht heb op ons land en haar voorzieningen. Omdat ik toevallig Nederlander ben. Ja, ik heb het goed. Ik kan mijn gezin onderhouden, samen met mijn vrouw. Wij hebben een woning. Er zijn zat landgenoten die het minder hebben en het is nogal makkelijk om zomaar over hun situatie te oordelen. Maar toch. Hebben wij het recht om harde woorden te laten klinken tegenover vluchtelingen? Omdat zij 'verkrachters' zijn of 'gelukszoekers'?

De Bijbel is een boek vol met verhalen over vluchtelingen. Het Joodse volk heeft ervaring met vluchten. God leidde hen tijdens hun vlucht op weg naar het beloofde land. Jezus was een groot deel van Zijn leven een 'vluchteling'. Hij had geen vaste woon- of verblijfplaats. Religieuze leiders hadden de jacht op Hem geopend. God lijkt wat hebben met vluchten. In ieder geval heeft Hij oog voor vluchtelingen. In de Bijbel kom je vaker het woord 'vreemdelingen' tegen. Joden moesten zorgdragen voor het welzijn van weduwen en wezen.....en vreemdelingen. Boeren moesten de overblijfselen van de oogst van het land achterlaten voor deze kwetsbare groep.

Landen sluiten de grenzen, maar bij God staat de poort wijd open.

Reacties

Populaire posts