Hete bliksem

Mijn vrouw heeft thuis een boekje liggen met de recepten van Hollandse gerechten. Niet dat ik weet waar dit boekje normaal gesproken ligt (koken is niet één van mijn hobby's), maar mijn dochter van bijna anderhalf komt soms met voorwerpen aanzeulen waarvan het bestaan al lange tijd buiten mijn gezichtsveld (of bewustzijn) was. Ineens is daar het boekje met Hollandse gerechten. Mijn dochter gaf het aan mij en meestal geeft ze dit met het doel dat ik eruit ga voorlezen. Of het haar dan om de plaatjes gaat of de woordjes, of gewoon om het gezellig samenzijn weet ik niet.
 
De woordenschat van mijn dochter wordt steeds groter. Naast papa en mama, zegt ze 'waf' als ze een hond ziet lopen (of als ze mijn mega pantoffels ziet in de vorm van een hondenkop). Ze identificeert mij zelfs met de pantoffels, want ze hoeft me maar te zien of ze zegt 'waf'. Helaas hebben wij als ouders haar nog wel wat te leren, want volgens haar zeggen ook poesjes 'waf' evenals allerlei andere dieren. Naast 'waf' kent zij trouwens nog een drie-letterig woord. Je kunt trouwens meer letters kwijt in dit woord: 'Pff'. Of 'Pfffff'. Wij leren haar dat als eten te warm is, zij even moet blazen. Natuurlijk doen wij dit voor. Dit blazen klinkt als 'Pff'. Of als eten heel heet is: 'Pfffffff'.
 
Soms klinkt dit woord op een onverwacht moment uit haar mond en vraag ik mij af wat ze doet of zegt. Of probeert te zeggen. Ja, ik was haar aan het voorlezen uit het boekje met Hollandse gerechten. Het ging over 'hete bliksem'. En 'heet' is natuurlijk hetzelfde als 'warm'. Nou ja, heel warm dan. Dus zegt ze 'Pff'. Mijn dochters woordenschat is groter dan ik denk. En ze is best goed te volgen. Als je maar weet dat 'pff' 'heet' betekent. Nu haar nog leren dat een poes 'miauw' zegt en dat papa meer is dan zijn pantoffels.
 
 
 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts