Dubbel

Wat is het leven toch ontzettend dubbel. Vanavond ben ik bij een man op bezoek geweest waarvan de vrouw lijdt aan kanker en terminaal ziek is. Je voelt er iets van als je er bent: hopeloosheid, leven bij de dag, dankbaar voor allerhande hulpmiddelen. Toen ik wegging stapte ik weer in mijn eigen levensomstandigheden. Heel anders als bij dit gezin. Momenteel zit ik op de bank en mijn konijn springt rondjes om mijn voeten heen. Dat doet hij regelmatig als ik op de bank zit. Het is zijn 'tik'.
Ik denk aan Europa en wat ik vanavond hoorde in het nieuws. De ontwikkelingen richting één Europese economische macht vanuit Brussel. Om crises te voorkomen. Is dit een teken van de eindtijd? In de Bijbel wordt de eindtijd omschreven als de vorming van een grootmacht, de anti-christ. Wordt Europa deze grootmacht? Het zou kunnen. Ik vind het in ieder geval beangstigend als de macht vanaf één plek komt. Democratie zou niet in het geding zijn, zegt men. Maar toch. We worden wel heel erg afhankelijk van elkaar. Misschien weer terug naar traditionale ruilhandel? Wellicht wel zo veilig...

Reacties

Populaire posts