Welke kant kijk je op?

Gisteren was ik weer een dagje in inloophuis De Tweede Mijl in Amsterdam. Eén van de taken die ik kreeg toebedeeld was het bewaken van het zogenaamde binnenplein. Gasten mogen namelijk geen drugs of alcohol gebruiken als
ze bij De Tweede Mijl zijn. En dat moest ik dus in de gaten houden. Deze taak zorgde er ook voor dat ik om twaalf uur niet bij de Bijbelstudie en zang aanwezig was. Oftewel 'de kerkdienst', zoals de gasten het noemen.
Omdat ik om twaalf uur op het binnenpleintje zat zag ik welke gasten niet bij 'de kerkdienst' aanwezig wilden zijn. 'Zo, hè hè, dat heb ik maar mooi weer ontvlucht,' roept één van de naar buiten komende gasten uit.
'Hoezo ontvlucht' vraag ik. 'Nou, krijg jij dan nooit genoeg van al die kerkdiensten? Zo van, nu even niet?' reageert de gast.
'Nou, inderdaad', zeg ik. 'Af en toe even niet.'

We krijgen een gesprek over de kerk, teleurstellingen, 'hypocriete en slappe' christenen, Dietrich Bonhoëffer en zijn boeken, de tien geboden (met name het tweede gebod: geen gesneden beeld maken) en toewijding aan God. En over het omgaan met het milieu, wel of geen vlees eten en de Bijbel. Allerlei onderwerpen, maar het ging niet over God Zelf. En dat was een gemiste kans. Want wat is dat juist belangrijk! Als je alleen naar mensen kijkt, of naar de kerk, of naar hun toewijding aan God, of over hun omgaan met het milieu, dan raak je vanzelf teleurgesteld! Erg jammer. Want God heeft in Jezus laten zien wie Hij is.

Het klinkt wel eens gemakkelijk. De christelijke God toont genade. Hij weet dat het met de mens rampzalig is gesteld. Hij weet dat de mens het alleen nooit redt. Al kan de mens van alles proberen, zijn best doen om het mileu te sparen, of alle toewijding proberen te geven die er maar mogelijk is, dan nog is de mens aan zichzelf overgeleverd. God steekt Zijn hand uit en toont genade. Omdat Jezus mogelijk heeft gemaakt wat de mens niet kon. Het kan makkelijk klinken, het kan de mens passief maken. Maar als het goed is, zet Jezus' offer de mens juist in beweging. Jezus' offer heeft Hem alles gekost. Je moet het maar willen zien. Het hangt er alles vanaf welke kant je op kijkt...

Reacties

Populaire posts