Competenties

Eén keer per kwartaal heb ik op school een gesprek met een mentor. Voordat we met deze gesprekken begonnen, had ik geen idee wat ik er van moest verwachten. Zou het een gezellig gesprek zijn over hoe het met me gaat, wat mijn schoolvorderingen zijn of tegen welke zaken ik aanloop? Dat vroeg ik me dus af. Later kwam ik erachter dat deze gesprekken door mij grondig moesten worden voorbereid, door middel van reflectieopdrachten. Oei, dat viel even tegen. De uitwerking van de opdrachten vormden de basis van de gesprekken. Hoewel mijn mentor en ik ook wel spraken over gezondheid, relaties en studievorderingen of -blokkades.

Over anderhalve week heb ik weer een mentorgesprek. Dat betekent dat ik uiterlijk komende woensdag weer een aantal opdrachten moet hebben uitgewerkt en opgestuurd naar de mentor. Eén van de opdrachten is mijn keuze voor één of twee studierichtingen voor het derde jaar. Dat moet ik motiveren en ik moet nadenken welke competenties ik daarvoor nodig heb en aan welke competenties ik nog moet werken. Dit valt me niet mee. Ik vind het heel lastig om hierover na te denken. Mijn hart gaat uit naar Pastoraat en Missionaire Taken. Maar waarom? Wat is mijn motivatie daarvoor? En wat moet ik hiervoor kunnen?

Vanmorgen was ik aan het bidden en toen schoot me zomaar wat te binnen. Nee, ik zei zelfs iets tegen God wat ik direct wou opschrijven. Dus even stoppen met bidden en schrijven maar. Ik schreef het volgende op: 'ik wil mijn leven door God laten gebruiken om andere levens op te bouwen.' Hmmmm...is dat voldoende motivatie om Pastoraat te gaan doen? Misschien dat mij er nog meer te binnen schiet, maar ik heb een start kunnen maken in ieder geval.

Reacties

Populaire posts