Puur geluk

Je zult gisteren en vandaag de beelden wel hebben gezien van de aardbeving en tsunami in Japan. Ik vind het onvoorstelbaar, temeer omdat ik me er gewoon geen voorstelling bij kan maken. Ik heb de aardkorst hier nog nooit voelen schudden. Kennelijk ligt Nederland in een veilig gebied, net als een groot deel van Europa. Je zou haast denken dat zo'n aardbeving en tsunami in Nederland nooit kan en zal plaatsvinden.

Dat geeft op zich wel een veilig en zeker gevoel. Maar hoe zeker is dat gevoel van veiligheid? De beelden uit Japan laten maar eens te meer dat de mens nietig is. Kwetsbaar. We kunnen nog zoveel moois maken, de meest geavanceerde hi-tech en allerhande snufjes, wolkenkrabbers tot in de wolken, vliegtuigen en space-shuttles. Maar het kan ineens allemaal weggevaagd worden. En waar zijn we dan?

Typisch dat het leven ook weer doorgaat. Er zijn in Japan ruim 1.000 mensen omgekomen. Op het Journaal zag ik ook mensen in beeld die tussen de puinhopen doorliepen. Zij hebben het overleefd. Ik meende dat ik ook vogels hoorde fluiten. Dus de natuur gaat verder.
Ik geloof dat ondanks deze rampen de wereld in de handen is van God, de schepper van hemel en aarde. Hoewel ik het ook moeilijk vind te begrijpen waarom deze rampen plaatsvinden. Toch geloof ik dat God goed is en dat wij ons leven in Zijn handen mogen leggen. Of we nu in het veilige Europa wonen of in het 'gevaarlijke' Japan.

Reacties

Populaire posts