Sultan

Koningin Beatrix is samen met haar zoon en schoondochter richting Oman gevlogen om te dineren met de Sultan. Met recht een gevoelige reis. Ik wil op deze plek niet mijn mening hierover geven. Er is al genoeg over gezegd. Wel vind ik het interessant om te zien hoe mensen, vooral in de politiek, hierop reageren. De Minister-President werd ter verantwoording geroepen en hij nam deze verantwoordelijkheid ook op zich. 'Het had achteraf gezien anders gemoeten', was zijn reactie richting de Tweede Kamer.

Ondertussen zit het koninklijk stel wel in Oman. Een land waar ook een boel aan de hand is. Waar mensen worden achtergesteld en misschien wel worden onderdrukt. Zoals in vele landen. De koninklijke relaties lijken daarbuiten te staan. Een vriendelijk woord, een handgebaar, een rode loper. Volgens ingewijden is dit contact met Oman een belangrijke. Dit contact kan ons in Libiƫ eventueel verder helpen. Voor wat hoort wat.

Bespeur je door mijn woorden heen een mening? Het kan zo zijn. Ik ken de achtergronden niet, ik weet niet op welke grond de koningin haar keuzes maakt. Dus probeer ik mijn mening niet naar voren te laten komen. Wel constateer ik dat de kloof tussen arm en rijk en tussen recht en onrecht nog steeds erg groot is. Of dit ooit veranderd?

Reacties

Populaire posts