Business

 

Lukas 14: 15-24 => Ga naar de wegen en de akkers en nodig iedereen met klem uit, want Mijn huis moet vol zijn.

Deze zin trof mij. Kennelijk moet de dienaar van de heer er moeite voor doen om het huis van de heer vol te krijgen. Hij stuit op afwijzing van de uitnodigingen. De heer heeft een heerlijk feestmaal voorbereid en nu willen de eerste genodigden niet komen. Ze hebben allemaal een excuus. De één is pas getrouwd, moet daar kennelijk nog aan wennen en heeft geen tijd. De ander heeft een akker gekocht en moet deze gaan bekijken. Weer een ander heeft een aantal ossen gekocht en moet deze keuren. Kortom, ze zijn bezig met business. In het woord business lijkt het woord busy te zitten. Drukte. Geen tijd!

Terwijl er in vers 15 nog wordt gezegd: 'Gelukkig al wie zal deelnemen aan de maaltijd in het Koninkrijk van God'. Het feestmaal van de heer in de gelijkenis uit Lukas 14: 15-24 wordt vergeleken met de maaltijd in het Koninkrijk van God. Jezus bedoelt te zeggen dat mensen ook te druk kunnen zijn voor deze door God bereide maaltijd.

Deze gelijkenis houdt mij een spiegel voor. Want hoe druk ben ik met mijn business? Mijn gedachten vullen zich zo snel met zaken. En er blijft weinig tijd over voor de grote maaltijd. Wat heb ik voor excuses voor de uitnodiging? Misschien wel: 'Ik ben een jaar geleden begonnen met een opleiding en ik wil deze opleiding wel afronden, dus ik moet er flink tegenaan. Geen tijd!'. Of: 'ik heb mijn huis al wekenlang niet schoongemaakt, het is de hoogste tijd om dit te doen. Wat moeten mijn gasten er anders wel niet van denken? Helaas, ik heb geen tijd'. Of: 'Ja, maar ik nog zoveel werk liggen. Het moet echt af. Dat heb ik beloofd en ik wil graag doen wat ik heb beloofd'.

 

Het huis van God moet vol (vers 23). Er is ruimte genoeg. Hoor en versta ik de uitnodiging om erbij te zijn, of ben ik te druk met mijn business?

 

 

Reacties

Populaire posts