Kledingkeuze

Ik weet niet of je vanmorgen lang hebt nagedacht over wat je zou aantrekken. Mijn vrouw zei tegen mij dat ik wel mooie kleren moest aantrekken, omdat het tenslotte Kerst is. Ik besloot een deel van mijn trouwpak aan te doen (pantalon en jasje) en dit te combineren met een door mij regelmatig gedragen rood overhemd. Mijn zwarte trouwpak en een rood overhemd. Alleen een stropdas ontbrak nog. In de kast zag ik een grijze stropdas liggen. Die maakte het af. Mijn kerstoutfit was gereed!

Normaal gesproken sta ik er veel minder lang bij stil wat ik aantrek. Eigenlijk komt mijn dagelijkse kledingkeuze overeen met mijn geloosleven. Veel daarin beschouw ik als vanzelfsprekend. Ik ben eraan gewend geraakt. Het nieuwe en het sprankelijke is er wat vanaf. De verwondering over het Kerstkind houdt maar even stand en lost al snel op in de routine van het dagelijkse leven.

De apostel Paulus herinnert mij in het Bijbelboek Kolossenzen, hoofdstuk 3, eraan dat ik nieuwe kleren heb gekregen. Ik heb ze niet zelf uitgekozen, maar gekregen toen ik tot geloof in Jezus Christus kwam. God wilde mij deze kleren geven. Ik geloof niet dat ik ze iedere dag opnieuw moet aantrekken, maar een stuk bewustwording van het wonder dat ik deze kleren mag dragen is altijd goed. Deze kleren vertellen mij dat ik bij de grote Koning mag horen en dat ik Zijn getuige ben. Mijn oude kleren moet ik achter mij laten en ze niet meer willen aantrekken.

Wees dus bewust van wat je aantrekt iedere dag. Als je in Jezus Christus gelooft heb ook jij nieuwe kleren ontvangen. Ze laten je zien dat ook jij bij die Koning hoort.

"Bedrieg elkaar niet, nu u de oude mens en zijn leefwijze hebt afgelegd en de nieuwe mens hebt aangetrokken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn schepper en zo tot inzicht komt. (....) En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt. Laat in uw hart de vrede van Christus heersen, want daartoe bent u geroepen als de leden van een lichaam." (Kolossenzen 3: 9, 10, 14 en 15)

Reacties

Populaire posts