December als behagelijke feestmaand

Zoals ieder jaar zal ook deze decembermaand in het teken staan van het Sinterklaasfeest en het Kerstfeest. Buiten is het koud, maar we proberen ons binnen te warmen aan haardvuur, kachel, cadeaus, kerstversieringen en gezelligheid.

Over het Sinterklaasfeest is al genoeg gezegd, vind ik. Of dat met het Kerstfeest ook het geval zal zijn, weet ik niet. Ik geloof niet dat bij dit feest discriminerende aspecten gevonden zullen worden. Het Kerstfeest is bij uitstek het feest van vrede, eenheid en saamhorigheid. De vraag is echter of dit feest altijd op de juiste manier gepresenteerd wordt. Het beeld van de oorspronkelijke bedoeling van Kerst kan behoorlijk vervormd zijn.
Is het trouwens niet een beetje vroeg om over Kerst te praten? Tenslotte duurt het nog een paar weken? Ik kwam erop toen ik vanmorgen in de Bijbel de volgende woorden van Paulus las in Galaten 1 vers 10:

"Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn".

Er staat dat Paulus vindt dat hij geen dienaar van Christus is, als hij mensen behaagt. Even verderop staat dat het evangelie van Jezus Christus niet door mensen bedacht is, maar dat Jezus aan Paulus geopenbaard is. Paulus bedoelt daarmee dat het evangelie dus niet bedoeld is om mensen te behagen (= mensen een blij gevoel te geven). Het evangelie is de harde realiteit van het offer van Jezus Christus aan het kruis. Hij stierf om aan zondaren het leven te geven. Na drie dagen stond Jezus op uit de dood om voor te gaan in dit nieuwe leven met God.

Wat heeft dit nu met Kerst te maken, denk je misschien. Volgens mij heeft dit alles met Kerst te maken. Jaren voordat Jezus stierf aan het kruis en opstond uit de dood, was Hij een klein en kwetsbaar kind in de kribbe. Omgeven door zingende engelenkoren, herders in het veld en wijzen uit het oosten. Het kindje Jezus staat in de huidige kerstboodschap vaak symbool voor verzoening, eenheid en vrede. Deze boodschap behaagt mensen, het spreekt tot de verbeelding. Toch is Kerst slechts het begin van het evangelie. Je kunt je verwarmen aan het kerstverhaal, maar ten diepste niet aangesproken voelen door het evangelie. Het evangelie wordt pas werkelijkheid in je leven als je niet alleen Jezus accepteert als kindje in de kribbe, maar ook als degene die aan het kruis hangt om te sterven voor onze zonden. Door het kruis kwam Gods verlossing werkelijk in beeld.

Met het kerstverhaal kunnen we mensen behagen. Maar net als Paulus moeten we zeggen dat, als het daar bij blijft, we niet werkelijk dienaren van Christus zijn. We hebben het nodig om door Jezus verlost te worden. Of zoals een tekst van Visje (de christelijke variant van Loesje) zegt: "Zonder Jezus is je kerst mis!"

Reacties

Populaire posts