Gemeentestichting

Ik heb vandaag een hele interessante studiedag mogen bijwonen over gemeentestichting. 's Morgens werd er een lezing verzorgd door Stefan Paas, gemeentestichter in Amsterdam. Daarna waren er diverse workshops over onderwerpen die te maken hebben met gemeentestichting. Ik heb een workshop gevolgd over nieuwe kerkvormen. Een vraag daarbij was hoe wij aankeken tegen huidige kerkvormen en of wij deze vormen 1 op 1 zouden overbrengen naar een nieuw te vormen gemeente.
De tweede workshop die ik heb gevolgd ging over contextualisatie (een duur woord voor aanpassen aan de omgeving). Een vraag daarbij was hoe je als kerk het beste kunt aansluiten bij de mensen in je omgeving. Door middel van diverse casussen hebben we hier in kleinere groepen over nagedacht. Het was leuk en interessant om hierover met elkaar van gedachten te wisselen.

Vanavond heb ik een gesprek met een Turkse man, ook in het kader van mijn opleiding. Daarna ga ik hiervan een verslsag schrijven die dan weer gaat meetellen voor een bepaald tentamenvak.

Reacties

Populaire posts