Geliefd zijn

Geliefd zijn zit 'm niet in wat ik doe, denk, of zeg, of wat ik voor anderen beteken. Het zit 'm ook niet in wat ik heb of bezit. Het zit 'm in dit woord: BEN. Ik ben geliefd om wie ik ben. Al snel kunnen me gevoelens en gedachten me dan bekruipen, zo van 'ja, maar omdat ik geliefd ben, moet ik toch ook wat gaan doen'. Het geloof dat God van mij houdt om wie ik ben, is heel moeilijk voor te stellen of te pakken. Heeft deze moeite met menselijke liefde te maken? Wij kijken vaak naar wat iemand doet, heeft bereikt, hoe creatief iemand is. Wauw, daar hebben we wel bewondering voor. Maar iemand die niks doet, thuis zit, geen inspiratie en/of creativiteit lijkt te hebben, mwah, die is veel minder interessant.

God is de totaal Andere. Hij is niet zozeer geïnteresseerd in wat wij doen of kunnen, Hij is geïnteresseerd in wie wij zijn. De vraag die Hij stelt is: 'ben jij jezelf, of heb je een masker voor? Omdat je bang bent anders niet geliefd te zijn?' De uitdaging die God ons meegeeft is onze maskers af te doen. Je mag er zijn om wie je bent. God hield ook van Jezus, niet omdat Jezus bereid was zijn leven aan het kruis te offeren. Nee, God zei: 'Dit is Mijn geliefde Zoon'. Zo klinken deze woorden ook vandaag: 'Dit is Mijn geliefde zoon. Dit is mijn geliefde dochter'.

Reacties

Populaire posts