Gaven

Voor een onderdeel van het vak Theologische Vorming, voor mijn opleiding GPW, heb ik een studie gedaan naar de gaven van de Heilige Geest. Deze gaven moest ik van diverse kanten proberen te kijken en vooral stilstaan bij het fenomeen 'doop in de Heilige Geest'. Is dat iets eenmaligs? Wanneer gebeurt dat en wat gebeurt er dan? Wat zijn de voorwaarden, omstandigheden? Is het iets dat je apart moet ondergaan en is het als het ware een tweede doop, ook wel aangeduid als 'second blessing'.
Ik vind de gaven van de Geest een interessant onderwerp. Deze gaven betekenen voor mij nabijheid, liefde en kracht. De nabijheid van God, de liefde van Jezus voor mij en andere mensen en kracht om deze liefde en het evangelie door te geven.

Deze liefde heb ik een aantal keren mogen meemaken in mijn leven en daarbij was Gods nabijheid ook tastbaar. Mijn mond verwoordde waar mijn hart van vervuld was. Ik getuigde van God, zelfs in de kroeg. Dat was kracht. Mijn verstand deed toen minder mee, het was vooral mijn hart.

De Heilige Geest en Zijn gaven boeien mij nog steeds. Want ik verlang naar de Geest. Naar Zijn nabijheid, liefde en kracht. Zonder de Geest is het zo koud en kil. De studie over de Geest heeft mij laten zien dat de Geest in het leven van christenen aanwezig mag zijn. Maar hoeveel ruimte geef ik Hem? Bid ik voor vervulling? Vast ik ervoor? En waarom zou ik vervuld willen zijn...voor mezelf, voor het prettige gevoel. Of, zoals de Bijbel het werk van de Geest kenmerkt, voor de opbouw van Gods gemeente?

'Heer, doe Uw werk in ons. Gebruik ons zoals U wilt. Laat ons zien hoe we vervuld kunnen raken van uw Geest en Uw Geest de ruimte geven om tot Zijn doel te komen.'

Reacties

Populaire posts