Verlangen naar herstel

Onlangs heb ik het boekje 'Herstelwerk' van de Nederlands Gereformeerde predikant Willem Smouter gekocht. Dit boekje had ik nodig voor mijn studie. Normaal gesproken lees ik zulke boekjes pas door wanneer het echt nodig is, soms is dat niet al te ver voor tentamentijd. Met dit boekje is alles anders. Deze periode draagt op school het thema 'Leven door de Geest'. Dat betekent dat één of meerdere vakken zich vormen rondom dit thema. En ik vind het een prachtig thema. Omdat ik in mijn eigen leven ervaring heb met het werk van de Geest. Dit werk doet verlangen naar meer.

Dat verlangen komt ook in het boekje naar voren. Hoewel geschreven door een predikant uit de gereformeerde traditie, ademt het een sfeer van verlangen naar nieuwheid en herstel uit. Vandaar de titel 'herstelwerk'. Herstel van de mens naar het beeld van God zoals dit oorspronkelijk bedoeld was. In de gereformeerde traditie klinken ook nog wel eens andere geluiden helaas. Vaak is er maar zo weinig verlangen naar vernieuwing. Ik heb het gevoel dat er geteerd wordt op opwekkingsmomenten uit het verleden, zoals de Reformatie. De taal en de liederen uit die tijd worden hoog in ere gehouden. Zo kan de opwekking van de eerste christelijke gemeente uit Handelingen 2 ook op een (te hoog?) voetstuk worden geplaatst. Alsof de dingen van toen alleen toen gebeurden en niet nu. Genezingen en profetieën waren iets uit die tijd. Wij moeten het doen met het Woord van God.

Dat wij het moeten doen met het Woord van God is hartstikke waar! Maar dan is het wel goed om te lezen wat dit woord zegt. Dit Woord zit vol met vernieuwing en met genezingen en met profetieën. Dit Woord zegt zelfs dat deze vernieuwing, genezingen en profetieën niet slechts iets is dat eenmalig gebeurt. Nee, eenmaal begonnen zal het doorgaan in de harten van de leden van de christelijke gemeente. Dus....wat zegt dit ons? Ik pleit niet voor een totale omslag binnen de gereformeerde traditie. Maar het zou mooi zijn als er wat meer ruimte kwam voor de Geest. De Geest die nieuwe dingen wil doen. Niet slechts gebaseerd op het Woord, maar werkelijk vernieuwend in de harten van mensen. Dat kan betekenen dat er nieuwe liederen ontstaan! Of een nieuwe taal. De Geest waait immers waar Hij wil gaan....

Reacties

Populaire posts